Page 122 - Lys2021
P. 122

 122 ECE 48 3.3. Dersom det brukes en skjerm, skal dens avmerking, plassering og innstilling i forhold til bakken og kjøretøyets midtplan i lengderetningen være slik at repro- duserbarheten av målingene av helningsvinkelen på lyskjeglen fra nærlyset kan garanteres med en nøyaktighet på ± 0,5 mrad (± 0,05 % helningsvinkel). 3.4. Under målingene skal omgivelsestemperaturen være mellom 10 og 30 °C. 4. KLARGJØRING AV KJØRETØYET 4.1. Målingene skal foretas på et kjøretøy som er kjørt mellom 1 000 og 10 000 km, fortrinnsvis ca. 5 000 km. 4.2. Dekkene skal ha det høyeste lufttrykk som er angitt av kjøretøyprodusenten. Kjøretøyet skal ha fulle drivstoff-, vann- og oljetanker og være utstyrt med alt tilleggsutstyr og verktøy som produsenten har angitt. Med fulltanket menes at drivstofftanken skal være fylt til minst 90 % av volumet. 4.3. Parkeringsbremsen skal ikke være tilsatt, og girkassen skal stå i fri. 4.4. Kjøretøyet skal stå i minst 8 timer ved temperaturen fastsatt i nr. 3.4. 4.5. Dersom det brukes en visuell eller fotometrisk metode, skal det, for å lette målin- gene, fortrinnsvis på kjøretøyet som skal prøves, monteres lykter der lyskjeglen fra nærlyset har en tydelig skjæringsgrense. Andre metoder er tillatt for å oppnå en nøyaktigere avlesning (f.eks. fjerning av lykteglasset). 5. PRØVEMETODE 5.1. Generelt Variasjonene i helningsvinkelen på lyskjeglen fra nærlyset eller helningsvinkelen på kjøretøyet, avhengig av den metode som er valgt, skal måles separat for hver side av kjøretøyet. Resultatene for lyktene på venstre og høyre side under alle belastninger nærmere angitt i vedlegg 5, skal ligge innenfor grensene anført i nr. 5.5. Belastningen skal økes gradvis uten å utsette kjøretøyet for altfor kraftige støt. 5.1.1. Der et AFS er montert, skal målingene foretas med AFS i nøytral stilling. 5.2. Bestemmelse av den målte opprinnelige helningsvinkel Kjøretøyet skal være i den stand som er nevnt i nr. 4, og lastet som nærmere angitt i vedlegg 5, (første belastning for den gruppe kjøretøy det gjelder). Før hver måling skal kjøretøyet beveges som angitt i nr. 5.4. Målingene skal foretas tre ganger. 


































































































   120   121   122   123   124