Page 123 - Lys2021
P. 123

ECE 48 5.2.1. Dersom ingen av måleresultatene avviker mer enn 2 mrad (0,2 % helnings- vinkel) fra resultatenes aritmetiske gjennomsnitt, utgjør dette gjennomsnitt sluttresultatet. 5.2.2. Dersom det for noen av målingene konstateres et større avvik enn 2 mrad (0,2 % helningsvinkel) fra resultatenes aritmetiske gjennomsnitt, skal det foretas en ny serie på 10 målinger. Det aritmetiske gjennomsnitt av disse ti nye målinger utgjør sluttresultatet. 5.3. Målemetoder For måling av variasjoner i helningsvinkelen kan flere metoder benyttes forutsatt at resultatene har en nøyaktighet ±0,2 mrad (0,2 % helningsvinkel). 5.4. Behandling av kjøretøyet under hver belastning Kjøretøyets hjuloppheng og alle andre deler som kan påvirke helningsvinke- len på lyskjeglen fra nærlyset skal beveges i samsvar med metodene beskrevet nedenfor. De tekniske myndigheter og produsentene kan imidlertid i fellesskap avtale å anven- de andre metoder (enten eksperimentelle eller basert på beregninger), særlig dersom prøven skaper særlige problemer og det ikke er tvil om beregningenes holdbarhet. 5.4.1. Kjøretøyer i gruppe M1 med konvensjonelt hjuloppheng Mens kjøretøyet står på målestedet og hjulene, og om nødvendig på flytende plattformer (som kan brukes bare dersom det kan oppstå begrensninger i støt- demperbevegelsen som kan ha innflytelse på måleresultatene), beveges kjøretøy- et på følgende måte: kjøretøyet rugges kontinuerlig i minst tre hele sykluser, idet først kjøretøyets bakdel og deretter front presses ned i hver syklus. Ruggesekvensen skal avsluttes ved fullføringen av en syklus. Det skal ventes til kjøretøyet kommer til stillstand av seg selv, før målingen foretas. I stedet for å bruke flytende plattformer kan samme effekt oppnås ved å bevege kjøretøyet minst en hel hjulomdreining bakover og forover. 5.4.2. Kjøretøyer i gruppe M2, M3 og N med konvensjonelt hjuloppheng 5.4.2.1. Dersom behandlingsmetoden fastsatt i nr. 5.4.1 for kjøretøyene i gruppe M1 ikke kan anvendes, kan metoden fastsatt i nr. 5.4.2.2 eller 5.4.2.3 benyttes. 5.4.2.2. Mens kjøretøyet står på målestedet og med hjulene på bakken, rugges kjøretøyet ved at belastningen varieres med korte mellomrom. 5.4.2.3. Mens kjøretøyet står på målestedet og med hjulene på bakken aktiveres kjøre- tøyets hjuloppheng og andre deler som kan ha innvirkning på helningsvinkelen på lyskjeglen fra nærlyset, ved bruk av en vibrator. Det kan være en vibrerende plattform som hjulene hviler på. 123  


































































































   121   122   123   124   125