Page 121 - Lys2021
P. 121

ECE 48 der: h1 er det ovennevnte karakteristiske punkts høyde i millimeter over bakken, målt på en vertikal skjerm som står vinkelrett på kjøretøyets midtplan i lengderetnin- gen og er plassert i en horisontal avstand L, h2 er referansesenterets høyde i millimeter over bakken (sentrumet som regnes som det nominelle nullpunkt til det karakteristiske punkt valgt i h1), L er avstanden, i millimeter, mellom skjermen og referansesenteret. Negative verdier angir at lyskjeglen er rettet nedover (helning, se figur 1). Positive verdier angir at lyskjeglen er rettet oppover (stigning)         Figur 1 - Nærlysets helningsvinkel for kjøretøy i gruppe M1 Merknader 1. Tegningen viser et kjøretøy i gruppe M1, men prinsippet er det samme også for andre kjøretøygrupper. 2. Dersom kjøretøyet ikke har en justeringsinnretning for helningsvinkelen på lyskjeg-len fra nærlyset, er variasjonen i lyskjeglens helningsvinkel lik variasjo- nen i kjøre- tøyets helningsvinkel. 3. MÅLEVILKÅR 3.1. Dersom det brukes visuell kontroll av avtegningen av lyskjeglen fra nærlyset på skjermen eller en fotometrisk metode, skal målingene foretas i mørke omgivelser (f.eks. et mørkt rom) der det er tilstrekkelig stor plass til at skjermen og kjøretøy- et kan plasseres som vist i figur 1. Lyktenes referansesentre skal være i en avstand på ikke mindre enn 10 m fra skjermen. 3.2. Bakken der målingene foretas, skal være så plan og horisontal som mulig slik at reproduserbarheten av målingene av helningsvinkelen på lyskjeglen fra lykten for nærlys kan garanteres med en nøyaktighet på ±0,5 mrad (±0,05 % helnings- vinkel). 121  


































































































   119   120   121   122   123