Page 15 - Kontrollorhandboka
P. 15
KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
1.1.24. Styring av tilhengerbrems (drifts- brems)
1.1.25. Påløpsbremse- anlegg
BF Vedl.1, KO: 9 71/320 Vedl. I/ 2.2.1.18 KTK § 23-3/24
BF Vedl.1, KO: 9 71/320 Vedl. I/ 2.2.1.18 KTK § 23-3/24
Den ene kretsen tappes helt ned. Kontroller at det enten kommer a) regulert trykk i styreledningen når bremsepedalen betjenes eller
at materledning er tom for luft.
Gjenta det samme med den andre kretsen. Motoren bør gå under prøven.
Visuell kontroll og funksjonskontroll ved bruk av utstyr for a) betjening av påløpsbrems. b)
Bremsevirkning og –ytelse kontrolleres også ved å vurdere om c) kraften som skal til for å rotere alle bremsede hjul er tilnærmet d) lik, og øker proporsjonalt, ved betjening av påløpsbrems- e) funksjon. Kontrollen utføres med bremsede hjul løftet fra f) bakken. Alternativt – for kjøretøy der man ikke får løftet en hel g) aksel – kontroller at det eksisterer en delbremsfunksjon og en h) fullbremsfunksjon (låsing) for alle bremsede hjul. i)
Kontroller om påløpsbremsemekanismen har tilstrekkelig vandring til full bremsevirkning på alle hjul (ikke går i «bunn»).
Kontroller bevegelse i påløpsmekanismen og for tregheter. Kontroller demper til påløpsbremseanlegg.
Kontroller støvmansjett.
Påløpsbremseanlegget vurderes i tillegg ved prøvekjøring. Kontroller parkbrems funksjon.
Begge kretser styrer ikke tilhengerbrems
Utilstrekkelig bremsevirkning på ett eller flere hjul Bremsene ligger på
Bremsevirkningen øker ikke gradvis (hugger)
For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel For liten vandringsreserve
Tregheter
For stor bevegelse/slakk i en komponent
Demper viser tegn til alvorlig lekkasje eller funksjonssvikt Støvmansjett er alvorlig svekket
2
2 2 2 2 2 2 2 2 1 2 2
1. BREMSEANLEGG
15
j) Støvmansjett mangler
k) Støvmansjett har røket