Page 13 - Kontrollorhandboka
P. 13

 KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
    1.1.16. Bremsesylindre
BF Vedl.1, KO: 9
71/320 Vedl. II/Tillegg til 1.1.4.2/8
71/320 Vedl. III/4 71/320 Vedl. IV A/3
KTK § 23-2/2.18
Visuell kontroll av komponentene, herunder luftklokker, a) fjærbremser og hydrauliske sylindre (inkludert hjulsylindre og b) bremsekalipere), mens bremseanlegget aktiveres eller er aktivert. c)
Sprukket Skadet Lekkasje
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 1
2
2
2 (3)
2
2
2 (3) 2 (3) 3
1
1
2 (3)
2 2 2 2 2 2 2
1 (2) 2
    Klokkedimensjon/tillatt slaglengde:
d) Mangler
e) Ikke tilstrekkelig festet
36" f) Feil montert
57 mm g) For sterkt korrodert
h) Utilstrekkelig eller for stor slaglengde
i) Støvmansjett er alvorlig svekket
 16" 20" 44 mm 44 mm
“Langslag”-klokker:
16" 20" 75 mm 75 mm
24" 44 mm
24" 75 mm
30" 51 mm
30" 75 mm
36" j) 75 mm k)
Støvmansjett mangler
           Det finnes klokkedimensjoner “mellom” de oppførte. Fjærbremsklokker har kort slag. Slaglengden kan også kontrol- leres ved å måle klaringen mellom trommel og bånd.
Mangelmerknader bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
Støvmansjett har røket l) Defekt
  BF Vedl.1, KO: 9
71/320 Vedl. II/ tillegg til 1.1.4.2/7
KTK § 23-2 / 3.1.2
KTK § 23-3/27, 28
KTK § 23-7/15, 16
KTK § 23-2/2, 9
         Visuell kontroll av komponentene mens bremseanlegget aktiveres eller er aktivert.
Ved kontroll av elektronisk ALB benyttes kjøretøyets varslings- funksjon. Mekanisk eller pneumatisk ventil simuleres/kontrolleres opp mot verdier på ALB-platen.
Mangelmerknad c) og d) bedømmes med 3 for kjøretøy med trykkluftmekaniske bremser dersom ABS ikke fungerer eller kjøretøyet ikke har ABS.
Mangelmerknad h) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
  a) Forbindelsesledd defekt
b) Forbindelsesledd/ventilfeilinnstilt
c) Ventil sitter fast
d) Ventilvirkerikke
e) Ventil mangler
f) Merkeplate for ventil mangler
g) Opplysningeruleseligeellerikkeisamsvarmedkravene
h) Lekkasje
 BF Vedl.1, KO: 9 71/320 Vedl. I/ 2.2.1.11, 2.2.2.8
KTK § 23-2/2.15
KTK § 23-7/17
       Visuell kontroll.
Hvis mulig på trykkluftanlegg, kontroller automatiske hevarmer for fikspunkt, innstillinger mv.
Grunninnstilling, normalt 90 grader ved full brems. Grunninnstilling tilnærmet lik på hver side av samme aksel.
For lange slag tyder på feil ved innstilling på automatisk etterstillende hevarm når kjøretøyet har slike.
   a) Skadet
b) Sitterfast
c) Unormal bevegelse
d) Forstorslakk
e) Feil justert
f) Defekt
g) Feilmontert
  1.1.17. Lastavhengig bremsekraftregulator
  1.1.18. Justerings- anordninger
1.1.19. Retarderanlegg
BF Vedl.1, KO: 9 71/320 Vedl. I/ 2.2.1.19
Visuell kontroll. a)
b) Systemet har åpenbare defekter eller mangler
Mangelmerknad a) bedømmes med 2 dersom funksjonen er alvorlig påvirket.
     Løse/ikke sikrede forbindelser eller fester
  1. BREMSEANLEGG
13














   11   12   13   14   15