Page 16 - Kontrollorhandboka
P. 16
KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
1.2.1. Ytelse - driftsbrems
BF Vedl.1, KO: 9 Dir. 71/320 Vedl. II KTK § 23-2/3
KTK § 23-3/12, 13 KTK § 23-7/14
Ved prøving på bremseprøver eller, dersom dette ikke er mulig, ved prøving på vei, bremsene aktiveres gradvis opptil høyeste bremsevirkning. Se for øvrig punkt 1.2.2. om generelle krav ved bremseprøving.
Ved bremseprøving bør en bremsekraft på 1800 daN per hjul (2300 daN for tvillinghjul) ikke overstiges for å unngå dekkskader og unødig belastning på bremseprøver.
Pulsering må ikke overstige verdiene nedenfor, uavhengig av valgt bremsekraft ved måling:
30 daN for kjøretøy med tillatt totalvekt mindre eller lik 3500 kg 90 daN for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg og til og med 12000 kg
180 daN for kjøretøy med tillatt totalvekt over 12000 kg
Mangelmerknad a) bedømmes med 3 dersom et eller flere hjul ikke har noen bremsevirkning og dette har alvorlig innvirkning på kjøretøyets totale bremsevirkning.
Mangelmerknad b) bedømmes med 2 dersom forskjell i bremse- kraft mellom hjul på samme aksel er større enn 30 % av høyeste verdi. Det samme gjelder dersom kjøretøyet avviker sterkt fra en rett linje ved prøving på vei. Bedømmes med 3 dersom forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel er større enn 50 % av høyeste verdi for fremre aksel på motorvogn. Det samme gjelder ved trafikkfarlig avvik ved prøving på vei. Ved prøving på vei skal vurderingen gjøres samtidig som man måler maksimal bremse- virkning, jf. kontrollpunkt 1.2.2.
For kjøretøy som ikke kan kontrolleres i bremseprøver ilegges mangelmerknad g) dersom kontrollen ikke lar seg gjennomføre grunnet klimatiske forhold.
Mangelmerknad e) ilegges dersom pulsering i bremsekraft er mer enn grenseverdiene, eller dersom det er vesentlig pulsering ved prøvekjøring.
Tilhengere med påløpsbremseanlegg er unntatt fra dette kontrollpunktet.
a) Utilstrekkelig bremsevirkning på ett eller flere hjul
b) For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel
c) Bremsevirkningen øker ikke gradvis (hugger)
d) Reaksjonstiden for lang på ett eller flere hjul
e) For stor pulsering i bremsekraft
f) Bremsene ligger på
g) Bremsekontroll ikke foretatt. Ved etterkontroll må det gjennomføres
bremsekontroll, og denne må være godkjent
2 (3) 2 (3) 2
2
2 2 2
1. BREMSEANLEGG
16