Page 17 - Kontrollorhandboka
P. 17
KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
1.2.2. Bremsevirkning
BF Vedl.1, KO: 9 Dir. 71/320 Vedl. II KTK § 23-2/3
KTK § 23-3/12, 13 KTK § 23-7/14
Prøving på bremseprøver.
Ved bremseprøving bør en bremsekraft på 1800 daN per hjul (2300 daN for tvillinghjul) ikke overstiges for å unngå dekkskader og unødig belastning på bremseprøver.
Dersom kjøretøyets konstruksjon gjør at det ikke er mulig å kon- trollere kjøretøyet i bremseprøver, utføres det prøving på vei ved hjelp av en retardasjonsmåler. Prøvinger på vei bør utføres under tørre forhold på en flat og rett vei (tørr og bar asfalt fri for grus). Dersom prøve på vei ikke lar seg gjennomføre grunnet klimatiske forhold ilegges mangelmerknad d).
Kontrollen tar for seg beregning av bremsevirkning for fullastet kjøretøy, for semitrailer - summen av de største tillatte aksel- vekter.
Kjøretøy eller tilhenger med trykkluftmekaniske bremser skal kontrolleres enten ved hjelp av referanseverdimetoden eller ettpunktsmetoden som beskrevet i kapittelet «prøving på bremseprøver».
Generelle krav ved bremsekontroll i rulleprøver:
Bremsene skal være noe varmkjørt. Dekktrykk skal være riktig. Bremseruller og dekk skal være rene.
Øk trykket langsomt med bremsepedal/fotventil og la forholdende stabilisere seg.
Registrering av skjevhet gjøres når (eller umiddelbart før) det første hjulet stopper.
Ved måling av bremsekraft for å vurdere/beregne bremsevirkning og/eller skjevhet mellom hjul på samme aksel, brukes gjennom- snittsverdien når bremsekraften pulserer.
Beskrivelse av bedømming av dårlig bremsevirkning jf. mangel- merknad a) og e) finnes under de ulike prøvemetodene.
Mangelmerknad d) ilegges dersom bremseprøve ikke kunne fore- tas grunnet eksempelvis ukjent beregningstrykk eller defekte/ manglende prøveuttak
Tilhengere med påløpsbremseanlegg er unntatt fra dette kontrollpunktet.
a) For dårlig bremsevirkning
b) Bremsekraften er mindre enn referanseverdikravet for den aksel
som prøves
c) Bremseprøve ikke godkjent, minimumstrykk i bremseklokke ikke
oppnådd under prøven. Ved etterkontroll må det gjennomføres
bremseprøve, og denne må være godkjent
d) Bremseprøve ikke foretatt. Ved etterkontroll må det gjennomføres
bremseprøve, og denne må være godkjent e) Trafikkfarlig dårlig bremsevirkning
2 2
2
2 3
1. BREMSEANLEGG
17