Page 14 - Kontrollorhandboka
P. 14

 KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
    1.1.20. Automatisk aktivering av tilhenger- bremser
1.1.21. Bremseanlegg
BF Vedl.1, KO: 9 71/320 Vedl. I/ 2.2.2.9, 2.2.1.18.4.2
KTK § 23-7/1.2, 20, 21
Kople fra lufttilkobling mellom trekkvogn og tilhenger.
Motorvogn registrert etter 1.10.92, skal være slik at automa- tisk brems på tilhenger også trer i funksjon ved stor lekkasje i styreledning. Dette skjer ved at trykket i mateledningen
skal synke til 1,5 bar i løpet av 2 sek. ved fullbrems og stor lekkasje i styreledningen. (Hull i styreledning må minst være 6 mm i diameter).
a) Tilhengerbrems tilsettes ikke automatisk når luftslanger frakoples b) Trykket i mateledningen faller ikke til 1,5 bar på 2 sek
3 2
2 (3)
1 (2) 2
2
2 (3) 2 (3)
2 1 2 2
2 2 2 2 2
      BF Vedl.1, KO: 9 Dir. 71/320 ECE 13
ECE 13H (Lette)
     Visuell kontroll.
Mangelmerknad a) og e) bedømmes med 3 dersom bremsens ytelse er alvorlig påvirket.
Mangelmerknad b) bedømmes med 2 dersom systemets funksjon er alvorlig påvirket.
Mangelmerknad f) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
  a) Systemer (frostvæskepumpe, lufttørker osv.) har utvendige skader, defekter eller er sterkt korrodert
b) Lekkasjeavluftellervæsketilfrostbeskyttelse
c) Komponent ikke tilstrekkelig festet
d) Komponentfeilmontert
e) Feilaktig reparasjon eller endring av komponent
f) Lekkasje
 BF Vedl.1, KO: 9
71/320 Vedl. II/Tillegg til 1.1.4.2/8
71/320 Vedl. III/ 4 71/320 Vedl. IV/ A/3 KTK § 23-2/2.18
         Visuell kontroll.
   a) Mangler
b) Skadet
c) Feil funksjon eller defekt d) Lekkasje
    1.1.22. Prøveuttak
1.1.23 Kretsbeskyttelses- ventil /trykksikrings- ventil/varsel for bremse- kretsfeil
BF Vedl.1, KO: 9
71/320 Vedl. I/ 2.2.1.2.6, 2.2.1.15, 2.2.1.16
KTK § 23-3/3, 21
KTK § 23-2/3.2.1
Dersom det ikke er manometer i motorvognen, må det kobles inn manometre. Kretstankene tappes vekselvis. Under et visst
trykk (ca. 4 bar) skal bare trykket i den krets som tappes, synke. Ved enkelte systemer synker også trykket i tanker for parkbrems ved tapping av kretstankene (forkrets). Ved tapping av tank for parkbrems og tank(er) for andre formål, skal ikke trykket på motorvognens manometer synke under en viss verdi (ca. 4 bar). Tapp mateledningen. Kontroller at det blir stående igjen trykk på motorvognen (min. 3,3 bar).
Hydraulisk anlegg:
Varsellampe for kretsutfall, kontroller at lampen er i orden og at den ikke lyser konstant.
a) Lekkasje mellom kretsene b) Trykkfall under ca. 4 bar c) Ikke trykksikringsfunksjon d) Varsellampe virker ikke
e) Varsellampe indikerer feil ved anlegget
          1. BREMSEANLEGG
14














































   12   13   14   15   16