Page 25 - Kontrollorhandboka
P. 25
KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
2.1.4. Styremekanismens virkeområde
2.1.5. Servo- styring
BF Vedl.1, KO: 5 KF kap. 21
KTK kap. 18
BF Vedl.1, KO: 5 KF kap. 21
KTK kap. 18
Drei rattet fra den ene ytterkant til den andre når kjøretøyet
står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter med vekten hvilende på hjulene og eventuelt med motoren i gang (servostyr- ing). Visuell kontroll av komponenter i bevegelse.
Kontrollen kan alternativt gjennomføres ved bruk av annen egnet kontrollmetode såfremt kjøretøyets konstruksjon tillater det og kontrollmetoden dekker alle hovedgrunner for mangelmerknad.
Kontroller styresystemet for lekkasjer og kontroller nivået i behol- deren for hydraulisk væske (dersom det er synlig). Kontroller at servostyringssystemet virker, med hjulene på bakken og motoren i gang.
Mangelmerknad b) bedømmes med 1 dersom oljenivå er under minimumsnivå og det er olje i beholder, bedømmes med 2 der- som det ikke er olje i beholder.
Mangelmerknad e) bedømmes med 3 dersom kjøretøyets konstruksjon/størrelse fører til kjøretøyet blir farlig å kjøre uten servovirkning.
Mangelmerknad f), g), h), i), j), og k) bedømmes med 3 dersom styringens funksjon er alvorlig påvirket.
a) Styrekomponenter i bevegelse støter mot en fast del på understellet b) Styrestopper-anordning virker ikke
c) Styrestopper-anordning mangler
a) Lekkasje
b) For lite servo-olje
c) Feilfunksjon
d) For svak servovirkning
e) Ingen servovirkning
f) Komponent har bruddskade
g) Komponent er ikke tilstrekkelig festet h) Komponent er ute av stilling
i) Komponenter støter sammen
j) Feilaktig reparasjon eller modifisering k) Rør/slange er skadet
l) Rør/slange for sterkt korrodert
2 2 2
2
1 (2) 2
2
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2
2 2
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3)
2.2. Ratt og rattstamme
BF Vedl.1, KO: 5 KF kap. 21
KTK kap. 18
Trekk og skyv rattet på linje med rattstammen og skyv rattet i forskjellige retninger i rett vinkel i forhold til rattstammen/rattak- selledd med kjøretøyets vekt på hjulene.
Mangelmerknader bedømmes med 3 ved fare for at komponent svikter/løsner.
a) Relativ bevegelse mellom ratt og rattstamme, som tyder på at noe er løst
b) Sikringsinnretningpårattnavmangler
c) Rattnav, rattkrans eller ratteike skadet
d) Rattnav,rattkransellerratteikehardefekter
e) Rattnav, rattkrans eller ratteike har brudd
f) Rattnav, rattkrans eller ratteike sitter løst
g) Ikkegodkjentellermodifisertratt
2.2.1. Rattets tilstand
2.2.2. Rattstamme, rattakselledd og styre- demper
BF Vedl.1, KO: 5 KF kap. 21
KTK kap. 18
Drei rattet i begge retninger og trekk i og skyv på rattet på linje med rattstammen og skyv rattet i forskjellige retninger i rett vinkel i forhold til rattstammen/rattakselledd, når kjøretøyet står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter og med kjøretøyets vekt på hjulene. Visuell kontroll av klaring/slakk og tilstand på fleksible koblinger og overføringsledd.
Kontrollen kan alternativt gjennomføres ved bruk av annen egnet kontrollmetode såfremt kjøretøyets konstruksjon tillater det og kontrollmetoden dekker alle hovedgrunner for mangelmerknad.
Mangelmerknader bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
a) For stor vandring opp eller ned i senter av rattet
b) For stor vandring i toppen av rattstammen radielt fra rattstammens akse c) For stor slitasje på ledd
d) For stor slitasje på kopling
e) Ikke tilstrekkelig festet
f) Feilaktig reparert eller modifisering
2. STYRING
25