Page 27 - Kontrollorhandboka
P. 27

3. SIKT Se veileder på side 74
  KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
3.1. Sikt
     Sikt
3.2. Vinduenes tilstand
Vinduenes tilstand
BF Vedl.1, KO: 45 KF kap. 31
KTK kap. 28
BF Vedl.1, KO: 45 KF kap. 31
KTK kap. 28
Visuell kontroll fra førersetet.
Mangelmerknad bedømmes med 1 dersom hindringen er utenfor vinduspussernes arbeidsområde. Bedømmes med 2 dersom hindringen er innenfor vinduspussernes arbeidsområde eller påvirker speilenes synbarhet.
Visuell kontroll av frontvindu og fremre sidevinduer kun med tanke på sikt (inkludert vinduene på fordører)
I synsfeltet skal det ikke forekomme skader med
utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm.
Med synsfelt menes område på frontrute som:
- på motorvogn med tillatt totalvekt opp til og med 3500 kg er
30cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor
vinduspusserfeltet,
- på motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg er 30 x 30
symmetrisk i forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca. 70 cm over sitteputen.
Utenfor synsfeltet godtas skader/sprekker/misfarging, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt. Vurder også speilenes synbarhet. Slitasje på vinduer vurderes, spesielt med tanke på motlys.
Kontroller om det er montert reflekterende eller farget folie eller lignende i strid med kravene, slike forhold anmerkes under mangelmerknad i.
Mangelmerknad d), e), f) og g) bedømmes med 1 utenfor vinduspussernes arbeidsområde. Bedømmes med 2 innenfor vinduspussernes arbeidsområde.
Mangelmerknad h) bedømmes med 2 dersom speilenes synbarhet er påvirket.
Mangelmerknad k) ilegges dersom det ikke er mulig å kontrollere sidevindu grunnet at det står i nedre posisjon. Ved etterkontroll kan mangelmerknad k) kun godkjennes dersom vindu tilfredsstill- er kravene.
a) Hindring som i vesentlig grad påvirker sikten framover eller til sidene
2 (1)
       a) For stor skade på frontrute innenfor synsfelt
b) For stor sprekk i frontrute innenfor synsfelt
c) Misfarget frontrute innenfor synsfelt
d) For stor skade på frontrute utenfor synsfelt, vesentlig betydning for sikt e) For stor sprekk i frontrute utenfor synsfelt, vesentlig betydning for sikt f) Misfarget frontrute, vesentlig betydning for sikt
g) Frontrute har for stor slitasje, vesentlig betydning for sikt
h) Skadet, sprekt, slitt eller misfarget sidevindu, vesentlig betydning for sikt i) Vindu oppfyller ikke kravene (farget folie mv.)
j) Trafikkfarlig feil på vindu
k) Fremre sidevindu ikke kontrollert grunnet vinduets posisjon
2
2
2
2 (1) 2 (1) 2 (1) 2 (1) 2 (1) 2
3 2
   3. SIKT
27




















































   25   26   27   28   29