Page 24 - Kontrollorhandboka
P. 24
KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
1.8. Bremsevæske
Bremsevæske BF Vedl.1, KO: 9 KF § 26-5/2.24
2. STYRING Se veileder på side 73 2.1.1. Styreinnretningens
Visuell kontroll og kontroll av kokepunkt.
Mangelmerknad a) bedømmes med 3 dersom det er umiddelbar fare for funksjonsfeil i bremseanlegget.
Mangelmerknad b) ilegges dersom kokepunkt er under 150 grader Celsius.
a) Bremsevæske er alvorlig forurenset eller det er store av- leiringer (sedimentert)
b) For lavt kokepunkt
2 (3) 2
2.1. Mekanisk tilstand
BF Vedl.1, KO: 5 KF kap. 21
KTK kap. 18
Drei rattet fra den ene ytterkant til den andre når kjøretøyet står over en ar- beidsgrav, løftebukk, eller på en kjørebaneløfter, med hjulene løftet fra bakken eller på dreieskiver. Visuell kontroll av styreinnretningens virkemåte.
Mangelmerknad a), b), c), d) og e) bedømmes med 3 dersom styreinnretnin- gens funksjon er alvorlig påvirket.
Mangelmerknad f) gjelder kjøretøy uten servostyring og bedømmes
med 2 ved alvorlig lekkasje. Dersom kjøretøyet har servostyring bedømmes lekkasje under kontrollpunkt 2.1.5.
a) Styreinnretningen er treg
b) Sektoraksel er vridd eller splines slitt
c) For stor slitasje på tannstang
d) For stor slitasje på styresnekke
e) For stor vandring på sektoraksel
f) Lekkasje
BF Vedl.1, KO: 5 KF kap. 21
KTK kap. 18
Drei rattet i begge retninger, eller bruk en slitasjetester, når kjøretøyet står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter med vekten av hjulene mot bakken. Visuell kontroll av tannstang/snekkehusets innfestning.
Mangelmerknad a) bedømmes med 3 dersom innfestningen er farlig, eller dersom det er alvorlig bevegelse mellom styremekanisme og karosseri/ramme.
Mangelmerknad b) og c) bedømmes med 3 dersom innfestning er alvorlig svekket.
Mangelmerknad d) bedømmes med 3 dersom snekkehuset/tannstangen har bruddskader som påvirker stabilitet eller innfestning.
a) Ikke tilstrekkelig festet
b) Utvidede festehull i understellet
c) Festebolter mangler eller har bruddskader
d) Snekkehuset/tannstangen har bruddskader
tilstand
2.1.2. Innfestning av styremekanisme
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 1 (2)
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3)
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2
2
2 (3) 1
2
2
2.1.3. Styremekanismens tilstand
BF Vedl.1, KO: 5 KF kap. 21
KTK kap. 18
Drei rattet i begge retninger, eller bruk en slitasjetester, når kjøretøyet står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter med vekten av hjulene mot bakken. Visuell kontroll av komponentene med tanke på slitasje, bruddskader og sikkerhet.
Mangelmerknad a) bedømmes med 3 ved alvorlig stor bevegelse mellom komponenter eller dersom det er fare for at komponent løsner.
Mangelmerknad b), c) og d) bedømmes med 3 ved fare for at komponent svikter/løsner.
Mangelmerknad e), f), g), h) og k) bedømmes med 3 dersom det påvirker styringens funksjon alvorlig.
a) Bevegelse mellom komponenter som skal være fastmontert b) For stor slitasje i kule
c) For stor slitasje i styreledd
d) For stor slitasje i hjelpesnekke
e) Skadet komponent
f) Deformert komponent
g) Defekter
h) Brudd i komponent
i) Låseinnretninger mangler
j) Skjevhet eller feil innstilling av komponent k) Feilaktig reparasjon eller endring
l) Støvmansjett er alvorlig svekket
m) Støvmansjett mangler
n) Støvmansjett har røket
2. STYRING
24