Page 21 - Kontrollorhandboka
P. 21

 KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
 1.3. Nødbremseanlegg ytelse og virkning (ved atskilte anlegg)
    BF Vedl.1, KO: 9 Dir. 71/320 Vedl. II KTK § 23-2/3
KTK § 23-3/12, 13 KTK § 23-7/14
Dersom nødbremseanlegget er atskilt fra driftsbremseanlegget, benyttes metoden beskrevet i 1.2.1.
Mangelmerknad a) bedømmes med 3 dersom et eller flere hjul ikke har noen bremsevirkning.
Mangelmerknad b) bedømmes med 2 dersom forskjell i bremse- kraft mellom hjul på samme aksel er større enn 30 % av høyeste verdi. Det samme gjelder dersom kjøretøyet avviker sterkt fra en rett linje ved prøving på vei. Bedømmes med 3 dersom forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel er større enn 50 % av høyeste verdi, for styrende aksel.
a) Utilstrekkelig bremsevirkning på ett eller flere hjul
b) For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel
c) Bremsevirkningen øker ikke gradvis (hugger)
        1.3.1. Ytelse - nødbremse- anlegg
2 (3) 2 (3) 2
     1.3.2. Virkning - nødbremseanlegg
BF Vedl.1, KO: 9 Dir. 71/320 Vedl. II KTK § 23-2/3
KTK § 23-3/12, 13 KTK § 23-7/14
Dersom nødbremseanlegget er atskilt fra driftsbremseanlegget, a) benyttes metoden beskrevet i 1.2.2.
Mangelmerknad e) bedømmes med 2 dersom beregnet bremse- virkning er under 50% av det som er beskrevet for kjøretøytypen i kontrollpunkt 1.2.2. Bedømmes med 3 dersom bremsevirkning er 50% lavere enn grunnlag for bedømming 2.
Nødbrems – for dårlig virkning
2 (3)
     1. BREMSEANLEGG
21










































































   19   20   21   22   23