Page 20 - Kontrollorhandboka
P. 20

Ettpunktsmetoden: Prøving på vei ved hjelp av en retardasjonsmåler
   tøyet fremstilles i rulleprøver med prøveuttak for måling av akselsvis trykk i bremseklokkene. Ettpunktsmetoden krever beregning av hver enkel aksel på kjøretøyet.
Uavhengig av kjøretøyets aktuelle vekt bremses akselen opp mot maksimal bremsekraft før rullestopp, alternativt maksimalt bremsemoment for den aktuelle rulleprøver. Minimumskravet til klokketrykket for godkjenning av bremseprøven er 30 % av beregningstrykket som er oppgitt av kjøretøyprodusenten.
Resultatet oppregnes slik: Avles maksimal bremsekraft før rullestopp i daN sammen med oppnådd klokketrykk oppgitt i bar. Under avlesning av maksimal bremsekraft, benytt gjennomsnittsverdi og ikke spissverdi/«peak». Opplysningene tas med i beregningen av hver aksel slik: Bremsekraft i daN fra målt aksel i bremserulle multipliseres med beregningstrykket (bar) minus 0,40 bar, resultatet divideres med målt klokketrykk minus 0,40 bar. Resultatet føres opp som maksimal bremsekraft (daN) pr. aksel. Resultatet i (daN) pr aksel summeres med antall aksler på kjøretøyet og divideres med tillatt totalvekt for å oppnå kjøretøyets totale retardasjon i prosent.
Beregningstrykk oppgitt av kjøretøyprodusent for det aktuelle kjøretøy skal benyttes ved beregning.
Akselsvis oppregning av bremsekraft summeres og deles på kjøretøyets tillatte totalvekt slik:
Zt = Sum beregnet bremsekraft for alle aksler
Kjøretøyets tillatte totalvekt (NB! Tillatt aksellast for semi og påhengsvogn)
Zt multipliseres med 100 for å få resultatet i retardasjon %
Mangelmerknad a) ilegges dersom beregnet bremsevirkning er lavere enn kravet for kjøretøytypen. Mangelmerknad e) ilegges dersom beregnet bremsevirkning er 35 % eller lavere.
 Akselsvis beregning = Bremsekraft pr. aksel ved rullestopp x (beregningstrykk – 0,4) Avlest klokketrykk ved rullestopp – 0,4
      Kjøretøyet prøves tomt, dellastet eller fullastet fra hastighet minst 30 km/t. Bremsevirkningen måles med retardasjonsmåler. Måleresultatet kan direkte sammenlignes med kravet når kjøretøyet er lastet til tillatt totalvekt.
Resultatet i m/s2 multipliseres med 10 for å resultatet i retardasjon %.
Mangelmerknad a) ilegges dersom beregnet bremsevirkning er lavere enn kravet for kjøretøytypen. Mangelmerknad e) ilegges dersom beregnet bremsevirkning er 35 % eller lavere.
 Retardasjon (m/s2) = Målt retardasjon (m/s2) x Aktuell vekt Tillatt totalvekt
 1. BREMSEANLEGG
20


















































































   18   19   20   21   22