Page 19 - Kontrollorhandboka
P. 19

   Eksempel på referanseverdier for en tilhenger:
Eksempel på referanseverdier for en tilhenger:
Pz = Trykk i bremseklokke T= Bremsekraft i N
Ved brems til 4,0 bar i bremseklokke, kan en utfra tabellen lese at bremsekraften må være minimum
 25000N = 2500daN fordelt på høyre og venstre hjul.
z = Trykk i bremseklokke T= Bremsekraft i N
ed brems til 4,0 bar i bremseklokke, kan en utfra tabellen lese at bremsekraften må være minimum 25000N = 2500daN f
llustrasjon av nødvendig nedberegning av referanseverdier for et toakslet kjøretøy:
Illustrasjon av nødvendig nedberegning av referanseverdier for et toakslet kjøretøy:
 = Trykk i bremseklokke
X = Trykk i bremseklokke
= Bremsekraft i N
Y= Bremsekraft i N
injene A og B representerer akselvis bremsekraft oppgitt fra produsent (type O test ECE reg 13)
Linjene A og B representerer akselvis bremsekraft oppgitt fra produsent (type O test ECE reg 13)
injene C og D representerer akselvis bremsekraft nedregnet til det aktuelle retardasjonskravet
Linjene C og D representerer akselvis bremsekraft nedregnet til det aktuelle retardasjonskravet
 Metoder trykkluftmekaniske bremser Referanseverdimetoden:
   Bremsetest av kjøretøy som har dokumenterte referanseverdier fra kjøretøyprodusent:
Kravet er at det foreligger referanseverdier, dekkdimensjonering, klokkestørrelse samt opplysninger om kjøretøyet er utstyrt med bremsetrommel eller bremseskiver (I henhold til ECE 13 tillegg 7 serie 9). Videre skal kjøretøyet akselsvis være utstyrt med prøveuttak for måling av trykk i bremseklokke i forbindelse med hjulbremsen, og som er lett tilgjengelig for tilkobling av prøveutstyr. Det benyttes referanseverdi som er beregnet i samsvar med retardasjonskravet for angjeldende kjøretøyklasse. Avlesninger i rulleprøveren sammenlignes med den lineære retardasjonslinjen for angjeldende kjøretøy, for å fastsette om kjøretøyet overholder minimumskravet.
Oppmålingsmetode:
Hver aksel bremses opp mot rullestopp, minimum 2 bar i bremseklokken.
Avlesning skal registreres fra 1.0 bar og så langt opp mot beregningstrykk som mulig, dette for å kontrollere at bremsekreftene for hver aksel ligger over referanselinjen.
Minimums klokketrykk for å anerkjenne prøven er 2 bar i bremseklokken. Dersom det ikke oppnås minimum 2 bar før rullestopp aksepteres ikke prøven, og mangelmerknad c) ilegges.
Mangelmerknad a) ilegges dersom total oppnåelse er lavere enn kravet for kjøretøytypen. Mangelmerknad b) ilegges dersom oppnåelse er for lav på en eller flere aksler.
Mangelmerknad e) ilegges dersom resultatet er under 75 % av referanseverdikravet samlet for alle aksler.
 1. BREMSEANLEGG
19
P V
I
ordelt på h
X Y L L
 ø
Eksempel på referanseverdier for en tilhenger:
Pz = Trykk i bremseklokke T= Bremsekraft i N
Ved brems til 4,0 bar i bremseklokke, kan en utfra tabellen lese at bremsekraften må være mi
Illustrasjon av nødvendig nedberegning av referanseverdier for et toakslet kjø
X = Trykk i bremseklokke
Y= Bremsekraft i N
Linjene A og B representerer akselvis bremsekraft oppgitt fra produsent (type O test ECE reg Linjene C og D representerer akselvis bremsekraft nedregnet til det aktuelle retardasjonskrav



























































   17   18   19   20   21