Page 259 - KF2-2021
P. 259

Kjøretøyforskriften | Kap. 26
Parkeringsbremseanlegg på motorvogn må kunne betjenes av føreren fra førerplassen.
Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i nr. 2.3 for motorvogn som er innrettet for å brukes av person med handikap.
2.4 Full bremsevirkning skal oppnås ved en gangs betjening av betjeningsinnretningen.
I parkeringsbremseanlegg tillates dog at full bremsevirkning ikke oppnås ved en gangs betjening («jekkebremse», «snellebremse») når parkeringsbremseanlegget ikke er nødbremseanlegg.
2.5 Driftsbremseanlegg med vakuum- eller trykkluftoverføring skal ha vakuum eller lufttrykk som foreskrevet av fabrikanten. Vakuumet eller lufttrykket skal oppnås på bestemt tid.
2.6 Betjeningsoverførings- og bremseinnretning skal ha en vandringsreserve slik at foreskreven bremsevirkning er sikret selv om bremseinnretningen er varm og bremseflatene har en viss grad av slitasje.
For bremseanlegg hvor slitasje i anlegget medfører at betjeningsinnretningens betjeningsveg øker, skal foreskreven bremsevirkning oppnås uten at betjeningsinnretningen tilbakelegger mer enn 2/3 av full vandring.
2.7 Nødbremseanlegg skal kunne tilsettes med varierende styrke og kjøretøyet skal kunne stanses på rimelig veglengde uansett hastighet eller belastning. Anlegget må kunne brukes når det oppstår feil i driftsbremseanleggets overføringsinnretning og ellers på vilkårlig tidspunkt.
Nødbremseanlegg kan bestå av:
2.7.1 den gjenværende del av driftsbremseanlegget dersom en av dets overføringskretser er falt ut eller
2.7.2 den gjenværende del av driftsbremseanlegget dersom eventuell hjelpekraftinnretning opphører å virke eller
2.7.3 kjøretøyets parkeringsbremseanlegg eller 2.7.4 særskilt nødbremseanlegg.
2.8 Parkeringsbremseanlegg eller bremseklosser skal kunne holde kjøretøyet med last i ro selv om føreren ikke er til stede.
2.9 Bremsevirkningen må ikke av føreren under kjøring kunne reguleres eller koples ut ved andre innretninger enn de egentlige betjeningsinnretninger som definert i nr. 1.1.1.
2.9.1 Ventilen må ikke redusere trykk i området over 2/3 av beregningstrykket (beregningstrykket i trykkluftbremseanlegg er normalt ca.6 bar) og må ikke innvirke på reguleringen av eventuell tilhengerbrems.
2.9.2 Ventilen må ikke gi større reduksjon av bremsetrykket enn 50%.
259
 
















































































   257   258   259   260   261