Page 258 - KF2-2021
P. 258

 258
Kjøretøyforskriften | Kap. 26
1.9 Gjennomgående bremseanlegg: Bremseanlegg i vogntog som hele vogntogets bremsevirkning kan reguleres med av føreren fra førerplassen ved samme betjeningsbevegelse.
1.10 Midlere maksimalretardasjon: Middelverdien av fullt utviklet retardasjon.
1.11 Stopplengde: Den strekning et kjøretøy tilbakelegger fra bremseanlegget betjenes til
kjøretøyet er stanset.
1.12 Tapstid: Summen av tilsettingstid og trykkoppbyggingstid.
1.12.1 Tilsettingstid: Tiden det tar fra føreren begynner å betjene betjeningsinnretningen til trykket i bremsesylindrene eller tilsvarende for den ugunstigst plasserte bremseinnretningen er 10% av det trykk som råder i bremsesylindrene eller tilsvarende når trykket har stabilisert seg under fullbremsing.
1.12.2 Trykkoppbyggingstid: Tiden det tar fra trykket er 10% til det er 75% av det trykk som råder i bremsesylindrene eller tilsvarende når trykket har stabilisert seg under fullbremsing.
1.13 Løsetid: Tiden det tar ved løsing av bremsen fra trykket i bremsesylindrene eller tilsvarende er 75% til det er 10% av det trykk som råder i bremsesylindrene eller tilsvarende når trykket har stabilisert seg under fullbremsing.
1.14 Betjeningstid: Tiden det tar fra føreren begynner å betjene betjeningsinnretningen til den forutsatte betjeningskraft er nådd.
1.15 Beregningstrykk: Det av fabrikanten oppgitte hydrauliske trykk, lufttrykk eller tilsvarende som er lagt til grunn som normalt trykk ved konstruksjon av bremseanlegget.
1.16 Styretrykk: Trykk eller vakuum i styreledningen i driftsbremseanlegg for tilhenger med trykkluft- eller vakuumoverføring. Styretrykket styrer energitilførselen fra tilhengerens energireservoar (trykklufttank, vakuumtank) til tilhengerens bremseinnretninger.
2. Krav til bremser
2.1 Hjul på samme aksel skal parvis ha tilnærmet lik bremsevirkning. Dette gjelder ikke for
beltebil og beltemotorsykkel.
2.2 Alle deler i bremsesystemet må være solide og motstandsdyktige mot korrosjon og elding. De skal være slik montert at de er lett tilgjengelige for inspeksjon og slik at de ikke er utsatt for skade på grunn av vibrasjon, varme, kulde, mekanisk påkjenning o.l.
2.3 Driftsbremseanlegg på motorvogn må kunne betjenes av føreren fra førerplassen mens han holder begge hendene på styreinnretningen. Separat betjent driftsbremseanlegg for tilhenger må kunne betjenes av føreren fra førerplassen mens han holder minst en hånd på styreinnretningen.
Nødbremseanlegg må kunne betjenes av føreren fra førerplassen mens han holder minst en hånd på styreinnretningen.
















































































   256   257   258   259   260