Page 257 - KF2-2021
P. 257

Kjøretøyforskriften | Kap. 26
som reguleres av føreren, en tilhengers kinetiske energi (for tilhenger) eller en kombinasjon av de nevnte energikilder.
1.1.2 Overføringsinnretning: De deler som ligger mellom betjeningsinnretningen og bremseinnretningen og som forbinder disse med hverandre. Overføringsinnretningen kan være mekanisk, hydraulisk, pneumatisk, elektrisk eller en kombinasjon av disse. Energireservoar som tjener til å forsterke eller erstatte førerens muskelarbeid ved bremsing, regnes som en del av overføringsinnretningen.
1.1.2.1 Enkelkrets overføring: Samme overføringsinnretning overfører kraften fra føreren og/ eller et energireservoar til alle avbremsede hjul.
1.1.2.2 Flerkrets overføring: Flere overføringsinnretninger overfører kraften fra føreren og/ eller et energireservoar til grupper av avbremsede hjul. Overføringen ansees å være flerkrets selv om visse mekaniske deler er felles for kretsene.
1.1.3 Bremseinnretning: Den del av bremseanlegget, hvor den kraft som motvirker kjøretøyets bevegelse, oppstår. Bremsen kan være av friksjonstype, elektrisk type, væsketype eller annen.
1.2 Driftsbremseanlegg: Bremseanlegg som vanligvis brukes under kjøring (i alminnelighet fotbrems) og som kjøretøyets avbremsing skal kunne kontrolleres med og kjøretøyet kunne stanses med på sikker, hurtig og effektiv måte uansett kjøretøyets hastighet eller belastningstilstand.
1.3 Nødbremseanlegg: Bremseanlegg som skal kunne tilsettes med varierende styrke og kunne stanse kjøretøyet på rimelig veglengde, uansett dets hastighet eller belastningstilstand, dersom det oppstår feil i driftsbremseanleggets overføringsinnretning og ellers på vilkårlig tidspunkt. (Det er antatt at det ikke kan oppstå mer enn en feil samtidig i driftsbremseanleggets overføringsinnretning).
1.4 Parkeringsbremseanlegg: Bremseanlegg som skal kunne holde kjøretøyet med last i ro i en oppover- eller nedoverhelning selv om føreren ikke er til stede.
1.5 Fremmedkraftbremseanlegg: Bremseanlegg hvor den nødvendige energi for bremsing utelukkende bringes til veie fra et energireservoar og hvor føreren bare regulerer energitilførselen til bremseinnretningen.
1.6 Hjelpekraftbremseanlegg: Bremseanlegg hvor den nødvendige energi for bremsing bringes til veie dels fra et energireservoar og dels ved førerens muskelarbeid.
1.7 Automatisk bremseanlegg: Bremseanlegg som trer i funksjon automatisk på tilhenger dersom tilhengeren skilles fra motorvognen under kjøring.
1.8 Påløpsbremseanlegg: Bremseanlegg for tilhenger eller tilhengerredskap hvor bremseinnretningen aktiveres av tilhengerens eller tilhengerredskapens skyvekraft mot den trekkende motorvogn.
257
 




















































































   255   256   257   258   259