Page 260 - KF2-2021
P. 260

 260
Kjøretøyforskriften | Kap. 26
2.9.3 Ventilen må ikke gi en brå overgang fra maksimal reduksjon til uredusert bremsetrykk. Økningen i utstyrt trykk må skje jevnt og i et forhold mindre enn 2,5:1.
2.9.4 En kontrollampe plasseres godt synlig fra førerplassen inntil betjeningsinnretningen for reduksjonsventilen. Kontrolllampen skal gi hvitt lys når reduksjonsventilen er innkoplet.
2.9.5 Et skilt (etikett) med tekst som viser når reduksjonsventilen er innkoplet skal plasseres inntil betjeningsinnretningen.
2.10 Parkeringsbremseanlegg må kunne tilsettes ved hastigheter opp til 20 km/t uten å skades. Bremsen skal virke effektivt og bremseflatene skal kunne holdes i tilsatt stilling av en innretning som virker rent mekanisk.
2.11 Fotbetjent bremseanlegg skal tåle en pedalkraft på minst 100 kp.
Gummislanger skal bare brukes hvor det er nødvendig eller hensiktsmessig for å unngå skader eller lekkasjer på fast opplegg f.eks. mellom deler som er i relativ bevegelse, hvor fast opplegg er utsatt for skader på grunn av ytre påkjenninger, vibrasjoner etc. og hvor monteringsforhold gjør at fast opplegg er utsatt for monteringsskader. Sammenkopling av rør og gummislanger skal skje over nipler som er laget for dette.
Bremserør skal utvendig ha en korrosjonsbestandighet som minst tilsvarer den hos et stålrør med et sinkbelegg med tykkelse 0,012 mm. Bremserør skal være flenset og tilkoblet i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger.
Gummislanger for trykkluftoverføring skal minst oppfylle kravene etter SAE J 1402 (SAE 40 R2). Gummislanger for vakuumoverføring skal minst oppfylle kravene etter SAE J 1403. Slangene skal i avstander på 500 mm eller mindre være merket med standard og standardnummer. Det kan brukes slanger etter andre standarder når disse minst tilsvarer de nevnte SAE- standarder.
Nylonrør for bruk i trykkluftbremseanlegg skal minst oppfylle kravene etter SAE J 844 B eller DIN 74 324. Rørene skal i avstander på 500 mm eller mindre være merket med standard og standardnummer. Det kan brukes rør etter andre standarder når disse minst tilsvarer nevnte standarder. Nylonrør skal sammenkobles og monteres i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger.
Bremseanlegg skal være tett uten lekkasje utover det som ansees for normalt.
2.12 Bremsevirkningen fra de forskjellige bremseanlegg må være slik fordelt mellom hjulene at kjøretøyet er sikret tilstrekkelig bremsevirkning og slik at kjøretøyets retningsstabilitet under bremsing ikke settes i fare.
2.13 Forbindelsen mellom hjulene og bremseinnretningen må for samtlige bremseanlegg være sikker. Forbindelsen må ikke kunne koples ut verken tilsiktet eller utilsiktet.
Øyeblikksutkopling av nevnte forbindelse, f.eks. i forbindelse med girskifte, tillates for noen




















































































   258   259   260   261   262