Page 118 - Lys2021
P. 118
118 ECE 48 VEDLEGG 5 Belastningstilstander som skal tas i betraktning ved bestemmelsene av variasjoner i nærlysets vertikale innstilling Akselbelastninger i henhold til 6.2.6.1. og 6.2.6.3.1. 1. I de følgende prøver legges det til grunn en passasjervekt på 75 kg per person. 2. Belastninger for de forskjellige kjøretøytypene: 2.1. Kjøretøyer i gruppe M1 2.1.1. Helningsvinkelen på lyskjeglen fra lyktene for nærlys skal bestemmes ved følgen- de belastninger: 2.1.1.1. en person i førersetet, 2.1.1.2. fører samt en passasjer i forsetet lengst fra føreren, 2.1.1.3. fører, en passasjer i forsetet lengst fra føreren og alle seter lengst bak besatt, 2.1.1.4. alle seter besatt, 2.1.1.5. alle seter besatt samt jevnt fordelt last i bagasjerommet, slik at den tillatte bakak- sellast, eller foraksellast dersom bagasjerommet er foran, oppnås. Dersom kjøre- tøyet har bagasjerom foran og bak, skal tilleggslasten fordeles jevnt for å oppnå den tillatte aksellast. Men dersom den tillatte totalvekt oppnås før den tillatte aksellast på en av akslene, skal imidlertid bagasjerommets (eller bagasjeromme- nes) last begrenses til den verdi som gjør det mulig å oppnå denne vekt, 2.1.1.6. fører samt jevnt fordelt last i bagasjerommet, slik at den tillatte aksellast oppnås på den tilsvarende aksel. Dersom den tillatte totalvekt oppnås før den tillatte aksellast på akselen, skal imidlertid bagasjerommets (eller bagasjerommenes) last begrenses til den verdi som gjør det mulig å oppnå denne vekt. 2.1.2. Ved bestemmelsen av belastningene ovenfor, skal det tas hensyn til eventuelle begrensninger av lasten fastsatt av produsenten. 2.2. Kjøretøyer i gruppe M2 og M3 Helningsvinkelen på lyskjeglen fra lyktene for nærlys skal bestemmes ved følgen- de belastninger: