Page 9 - Kontrollorhandboka
P. 9

1. BREMSEANLEGG Se veileder på side 73 1.1.1. Driftsbremse-
2 2 2
2
1 (2) 2
2
2
2
2 (3)
2
2
2
2 (3) 2 (3)
1
1 (2)
  KONTROLLPUNKT
1.1. Mekanisk tilstand og virkemåte
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
     BF Vedl.1, KO: 9
71/320 Vedl I/ 2.1, 2.2.1.2.7. Vedl. III/
Vedl. I/2.2.1.11
KF kap. 19
KTK kap. 16
KTK § 23-2 / 2.3, 2.11
KTK § 23-2 / 2.25
KTK § 23-2 / 2.6
Visuell kontroll av komponentene mens bremseanlegget aktiveres.
Merknad: Kjøretøyer med bremsekraftforsterker kontrolleres med avslått motor.
a) Bremsepedal går for tregt
b) For stor slitasje eller klaring
c) Ikke i samsvar med kravene
              BF Vedl.1, KO: 9 KF kap. 26
KTK kap. 23
Visuell kontroll av komponentene mens bremseanlegget aktiveres.
Merknad: Kjøretøyer med bremsekraftforsterker kontrolleres med avslått motor.
Mangelmerknad b) bedømmes med 2 dersom pedalens funksjon er påvirket.
a) For stor vandring eller for liten pedaldødgang
b) Pedalen returnerer ikke som den skal
c) Sklihindrende belegg mangler
d) Sklihindrende belegg sitter løst
e) Sklihindrende belegg er utslitt (glatt)
f) Ikke i samsvar med kravene
          BF Vedl.1, KO: 9 71/320 Vedl. IV KTK § 23-3/5
Visuell kontroll av komponentene ved normalt driftstrykk.
Kontroller hvor lang tid det tar for vakuum, hydraulikk eller luft- trykk å nå et sikkert driftstrykk samt virkemåten til varslingsinn- retningen, flerkretsbeskyttelsesventil og trykkavlastningsventilen.
Kontroller også hvor mange ganger bremsen kan aktiviseres (inkludert hjelpekraft) etter at motor er stoppet.
Mangelmerknad a) og f) bedømmes med 2 dersom bremsen ikke kan aktiveres minst 4 ganger etter at varselsignalet er utløst, eller manometer varsler fare (Avslått motor for kjøretøy med hydraulisk bremseanlegg). Bedømmes med 3 dersom bremsen ikke kan aktiveres minst 2 ganger.
Mangelmerknad e) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
a) Utilstrekkelig trykk/vakuum til å aktivere bremsen tilstrekkelig antall ganger etter at varselsignalet er utløst (eller manometer varsler fare)
b) Den tid som trengs for å øke trykk/vakuum til et sikkert driftsnivå, er
ikke i samsvar med kravene
c) Flerkretsbeskyttelsesventilen eller trykkavlastningsventilen virker ikke
d) Luftlekkasje fører til merkbart trykkfall eller hørbar luftutstrømning
e) Utvendig skade som kan ha innvirkning på bremseanleggets virkemåte
f) Utilstrekkelig trykk/vakuum til å aktivere bremsen tilstrekkelig antall
ganger
g) For stort oljeutslipp fra kompressoren
      pedalens oppheng
1.1.2. Bremsepedalens tilstand og vandring
1.1.3. Vakuumpumpe eller kompressor og beholdere
          1.1.4. Varselanordning eller manometer for lavt trykk
BF Vedl.1, KO: 9
71/320 Vedl. I/ 2.2.1.12, 2.2.1.13.
Vedl. IV B
KTK § 23-3/2.23, §23-3/11 71/320 Vedl. IV C.
KTK § 23-3/8
71/320 Vedl. IV A.
KTK § 23-3/8, 9
Funksjonskontroll
Trykkluftanlegg: Kretsene tappes vekselvis. Varselinnretningen skal varsle under 3,9 bar (4,5 bar ved EBS bremser)
Dersom det ikke er manometer i motorvognen må det kobles til ekstra manometer. Ved tvil kontrolleres motorvognens mano- meter mot kontrollmanometer.
Mangelmerknad a) bedømmes med 2 dersom lavt trykk ikke varsles eller vises.
a) Varselanordning eller manometer fungerer dårlig eller er defekt
          1. BREMSEANLEGG
9






















   7   8   9   10   11