Page 7 - Kontrollorhandboka
P. 7

 Bedømming av mangelmerknader er lagt opp med karaktersystem som har følgende forklaring:
1 Mindre feil/mangel som må rettes, men som ikke har betydning for om kjøretøyet kan godkjennes.
2 Større feil/mangel som vil føre til at Statens vegvesen ikke kan godkjenne kjøretøyet.
3 Farlig feil/mangel som innebærer en umiddelbar fare for trafikksikkerhet eller miljø, og som vil føre til at Statens vegvesen ikke kan godkjenne kjøretøyet. Dette innebærer at det vedtas bruksforbud umiddelbart.
4 På kontrolltidspunktet ikke mulig å måle på grunn av klimatiske forhold.
Alle kontrollpunkter som er aktuelle for kjøretøyet skal kontrolleres.
Statens vegvesen kan gi egne retningslinjer for kontroll av den enkelte kjøretøykategori.
Endret ved forskrifter 29 okt 2010 nr. 1376 (i kraft 1 nov 2010), 25 juni 2013 nr. 765 som endret ved forskrift 29 okt 2013 nr. 1272 (i kraft 31 des 2013), 1 nov 2012 nr. 1039 (i kraft 8 juni 2015) som endret ved forskrifter 30 sep 2014 nr. 1269, 15 des 2014 nr. 1614 og 26 mars 2015 nr. 283, 22 mai 2018 nr. 740 som endret ved forskrift 27 sep 2018 nr. 1477 (i kraft 1 okt 2018, nytt vedlegg tilføyd), endret ved forskrift 19 des 2019 nr. 2054 (i kraft 1 jan 2020), 27 jan 2022 nr. 140 (i kraft 1 mars 2022).
KONTROLLINSTRUKS FOR PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY
7
MERK!
Dersom kjøretøyet er endret slik at det må fremstilles hos godkjenningsmyndigheten, skal kontrollorganet gi anmerkning på kontrollseddelen punkt 10.1 i tillegg til mangelmerknad ved gjeldende kontrollpunkt. Kun oppsatte punkter i kontrollinstruksen er avgjørende for bedømming av eventuelle mangler. Kontrollen skal ta for seg tilstanden på kontrolltidspunktet og det skal ikke tas hensyn til fremtidig bruk.
Der kontrollmetoden er angitt som visuell kontroll, betyr det at kontrolløren i tillegg til å se på de aktuelle kontrollpunktene, også der det er nødvendig skal ta på og bevege komponenter, vurdere støy eller benytte enhver annen egnet framgangsmåte for kontroll. Dette inkluderer bruk av håndverktøy, men uten å demontere komponenter.
Dersom det er tvil om kjøretøyets identitet (om det er rett kjøretøy som er fremstilt til kontroll) og/eller dersom understellsnummeret er forfalsket, skal det ikke utføres periodisk kontroll eller etterkontroll, og kontrollen avbrytes (innrapporteres ikke). Kjøretøyeier skal i slike tilfeller henvises til trafikkstasjon. Kontroll- organet skal i slike tilfeller varsle Statens vegvesen. Ved åpenbart kriminelle forhold bes kontrollorganet om å varsle politiet umiddelbart.
Utstyr montert av produsenten eller som er ettermontert på kjøretøyet og som er omfattet av kontroll- instruksen, skal kontrolleres uavhengig av om det var teknisk krav til dette utstyret på registrerings- tidspunktet eller ikke.
Ved etterkontroll skal det kontrolleres om reparasjonen er fullgodt utført og ikke har medført følgefeil/ mangler, som ville utgjort mangelmerknad ved hovedkontroll.
Vurdering av rustskader skal foretas i tråd med Statens vegvesens eksempelsamling for hvordan rustskader skal bedømmes.
Der det henvises til kravene eller forskriftene, legges blant annet følgende forskrifter til grunn:
• Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil (kjøretøy førstegangsregistrert i Norge fra og med 15. september 2012)
• Kjøretøyforskriften (gjelder kjøretøy/utstyr tatt i bruk etter 1.1.1995, bil registrert første gang før 15. september 2012, og traktor registrert første gang før 1. september 2016)
• Krav til kjøretøy (gjelder kjøretøy/utstyr tatt i bruk før 1.1.1995)
• Forskrift om kjøre- og hviletid
• Forskrift om bruk av kjøretøy
• Forskrift om godkjenning av traktor og tilhenger til traktor (traktorforskriften) (gjelder traktor registrert
første gang 1. september 2016 og senere)
• Forskrift om universell utforming av motorvogn i løyvepliktig transport mv.
Kontrollmetoder som etter ordlyden krever 2 personer, kan kontrolleres ved bruk av 1 person, forutsatt at det benyttes utstyr og/eller metoder som sikrer likeverdig kontroll.
Ved kontroll av traktor eller tilhenger med tillatt totalvekt til og med 3500 kg, kan det benyttes jekk der kontrollmetoden beskriver bruk av arbeidsgrav, løftebukk eller kjørebaneløfter.







































































   5   6   7   8   9