Page 10 - Kontrollorhandboka
P. 10
KONTROLLPUNKT
HENVISNING FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
1.1.5. Håndbetjente bremseventiler (sperreventil, rangeringsventil mv.)
1.1.6. Parkeringsbrems, betjeningsarm, låseinn- retning, elektronisk parkeringsbrems
1.1.7. Bremseventiler
1.1.8. Koplinger for tilhengerbremser
BF Vedl.1, KO: 9
71/320 Vedl. I/2.1.2., 2.2.1.2.1/2.2.1.2.4.
KTK § 23-2/2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 2.10, 2.13.
71/320 Vedl.V
71/320 Vedl. I/2.2.1.18., Vedl. V/2.7
KTK § 23-3/24
KTK § 23-3/17
KTK § 23-3/29
71/320 Vedl I/ 2.2.2.10
KTK §23-7/22-26
KF kap. 19
KTK kap. 16
71/320 Vedl I/ 2.1, 2.2.1.2.7. KTK § 23-2 / 2.3, 2.11 71/320 Vedl. III
KTK § 23-2 / 2.25
71/320 Vedl. I/2.2.1.11
KTK § 23-2 / 2.6
Visuell kontroll av komponentene mens bremseanlegget aktiveres.
a) Betjeningsinnretning sprukket
b) Betjeningsinnretning skadet
c) Betjeningsinnretning har for stor slitasje
d) Betjeningsinnretning ikke tilstrekkelig festet på ventil eller ventil
ikke tilstrekkelig festet
e) Løs forbindelse i anlegget f) Lekkasje i anlegget
g) Utilfredsstillende funksjon
2 2 2 2
2 2 2
2
1 (2) 1 (2)
2
2 2 2 2
2 (3) 2
2
2 (3)
1 (2) 1 (2) 2
2 (3) 2 (3)
Visuell kontroll av komponentene mens bremseanlegget aktiveres.
Mangelmerknad b) og c) bedømmes med 2 dersom det påvirker låsefunksjonen.
a) Låseinnretning fungerer ikke korrekt
b) Forstorslitasjepåbetjeningsarmensopplagring
c) For stor slitasje på betjeningsarmens låsemekanisme d) Forstorvandringpåbetjeningsarmen
e) Betjeningsinnretning mangler
f) Betjeningsinnretning skadet
g) Betjeningsinnretningdefekt
h) Fungererikkekorrekt
i) Advarselsanordning indikerer feil
Visuell kontroll av komponentene (fotventiler, styreventiler, regulatorer) mens bremseanlegget aktiveres.
Mangelmerknad a) og e) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
a) Ventil skadet
b) Ventilikketilstrekkeligfestet c) Ventil er feilmontert
d) Lekkasje
BF Vedl.1, KO: 9 71/320 Vedl. I/ 2.1.3 KTK § 23-3/22, 23
For elektriske og pneumatiske tilkoblinger: Koble fra og til alle bremse- tilslutninger mellom trekkvogn og tilhenger. Benytt en løs bremsetilslutning for kontroll av motorvogn som fremstilles uten tilhenger.
For hydraulisk tilkobling på traktor: Kontroller at den hydrauliske koplingen er av typen med én ledning. Den skal være i samsvar med ISO-5676/1983 og den utstikkende delen skal være på traktoren.
Mål at det gis trykk lik null på koplingspunktet når bremseanlegget ikke er aktivert og mellom 10 og 15 MPa når bremseanlegget er aktivert.
Mangelmerknad a) og b) bedømmes med 2 dersom koblingen eller ventilens funksjon er påvirket.
Mangelmerknad d) bedømmes med 3 dersom funksjonen er alvorlig påvir- ket og tilhenger og trekkende kjøretøy fremvises samtidig.
Mangelmerknad e) bedømmes med 3 dersom bremsens funksjon er alvorlig påvirket og tilhenger og trekkende kjøretøy fremvises samtidig.
a) Kobling eller selvlukkende ventil defekt
b) Koblingellerventilikketilstrekkeligfestet
c) Kobling eller ventil er feilmontert
d) Lekkasje
e) Fungerer ikke som de skal
1.1.9. Akkumulator, trykkluftbeholder
BF Vedl.1, KO: 9 KTK § 23-2/2, 20
Visuell kontroll.
Mangelmerknad a), b) og c) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
Mangelmerknad d) bedømmes med 1 hvis tappeinnretningens betjening er påvirket. Bedømmes med 2 hvis tappeinnretningen ikke fungerer.
a) Beholder skadet
b) Beholder er for sterkt korrodert c) Beholder utett
d) Tappeinnretning, defekter
e) Beholder ikke tilstrekkelig festet f) Beholder er feilmontert
2 (3) 2 (3) 2 (3) 1 (2) 2
2
1. BREMSEANLEGG
10