Page 72 - Kontrollorhandboka
P. 72

Eksempler på utstyr som krever forevisning trafikkstasjon for eventuell godkjenning og innføring i vognkort av at utstyr er fjernet/bortkoblet, er ABS-bremser og stabilitetssystem (ESP). Et av vilkårene for godkjenning er at det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent uavhengig laboratorium, som dokumenterer at kjøretøyet fremdeles tilfredsstiller de tekniske kravene som lå til grunn ved registrering første gang. For ytterligere veiledning, ta kontakt med trafikkstasjon.
Feilaktig reparasjon og modifisering
Feilaktig reparasjon eller modifisering skal anmerkes på «ikke i samsvar med krav» dersom det ikke eksisterer en passende mangelmerknad på det aktuelle kontrollpunktet.
Feil/mangel som ikke er omfattet av kontrollinstruks
Det er kun oppsatte punkter i kontrollinstruksen som skal kontrolleres. Feil/mangel på kjøretøy ut over dette utgjør ikke mangelmerknad.
Kontrollmetoder som beskriver bruk av to personer
Flere kontrollmetoder er beskrevet slik at gjennomføring av kontrollen krever bruk av to personer. Det er tillatt å gjennomføre disse kontrollpunktene ved bruk av en kontrollør forutsatt at man oppnår en likeverdig kontroll av det kjøretøyet som kontrolleres. Vi viser i den forbindelse til innledningen i kontrollinstruksen.
For disse kontrollpunktene er det derfor ikke nødvendig å gjøre kontrollen eksakt slik det er beskrevet såfremt det benyttes utstyr og/eller metoder som sikrer at man oppnår det samme. Det er viktig å
se kontrollmetodene og mangelmerknadene i sammenheng ved utarbeidelse av alternative kontroll- metoder for disse kontrollpunktene. Alternative kontrollmetoder må derfor være utformet på en slik måte at de er dekkende for de mangelmerknader som faktisk kan ilegges ved det enkelte kontrollpunkt for det kjøretøyet som kontrolleres. De alternative kontrollmetodene fritar deg ikke fra å bruke pliktig utstyr der dette er beskrevet under kontrollmetode.
Krav til bruk av kjørebaneløfter eller arbeidsgrav og krav til traversjekk
Kontrollinstruksen tar som utgangspunkt at gjennomføringen av PKK foregår på en kjørebaneløfter med traversjekk eller på en arbeidsgrav med traversjekk. Det er derfor krav om at kontrollorganene skal ha dette utstyret jf PKK-forskriften § 8 andre ledd bokstav b. For kontrollorgan 01, som kun har godkjenning for å kontrollere kjøretøy med tillatt totalvekt opp til og med 3500 kg, anses kravet til traversjekk oppfylt dersom kontrollorganet har slitasjetester/«cross-check» og kanalløfter som en integrert del av kjøre- baneløfter eller arbeidsgrav. Enkelte kontrollorgan har med bakgrunn i et lite antall kjørebaneløftere ytret ønske om å utføre kun deler av kontrollen på kjørebaneløfter/arbeidsgrav. For de kontrollpunktene der det er spesifisert under «kontrollmetode» at kjørebaneløfter eller arbeidsgrav skal benyttes,
må kontrollen gjennomføres ved bruk av dette. Kontrollpunkter hvor dette ikke er spesifisert kan kontrolleres på annen egnet løfter. Dette gjelder eksempelvis kontroll av bremserør, bremseklosser mv. Kontrollorgan som har behov for å dele opp kontrollen slik, må beskrive dette i kvalitetssystemet.
Etterkontroll
Ved etterkontroll skal det kontrolleres om reparasjonen er fullgodt utført og ikke har medført følgefeil. Dersom reparasjonen har medført følgefeil som ville utgjort mangelmerknad ved hovedkontroll, godkjennes ikke mangelmerknaden. Eksempler på dette kan være:
• Dersom bremseslange har blitt montert feil ved skifte av støtdemper.
• Dersom bremsevirkning som var ilagt med bedømming 3 ved hovedkontroll og resultat ved
etterkontroll i utgangspunktet tilsier bedømming 2.
Dersom den periodiske kontrollen er utført etter en tidligere kontrollinstruks skal man legge kontrollinstruks versjon 4.0 til grunn ved etterkontroll der denne har lempeligere krav enn den kontrollinstruksen som ble benyttet ved hovedkontrollen.
Kontroll av lisensiert rallybil
Ved kontroll av lisensiert rallybil skal det ikke ilegges mangelmerknad for ombygginger/endringer
som normalt ville utgjort mangelmerknad på andre kjøretøygrupper. Det skal heller ikke utføres avgassmåling og støymåling. Utover dette skal kjøretøyet likevel prøvekjøres og det skal gjennomføres en full periodisk kontroll. Bilen skal fremstilles med dekk med mønster. Rallypigg tillates ikke.
Et vilkår for denne praksisen er at det fremvises lisens for rally/hastighetsløp, denne må senest være for foregående år. Dersom lisens ikke kan fremvises skal det likevel utføres kontroll som for lisensiert rallybil, men det ilegges mangelmerknad på kontrollpunkt 10.1 med kommentaren «Lisens for rally/ hastighetsløp må fremlegges grunnet ombygginger».
VEILEDER - PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY, UNNTATT TRAKTOR
72











































































   70   71   72   73   74