Page 71 - Kontrollorhandboka
P. 71

 Veileder til kontrollinstruks versjon 4.4 Periodisk kontroll av kjøretøy – unntatt traktor
Trafikant og Kjøretøy Tilsyn
Fag Tilsyn 12.09.2022
4.4
GENERELT Kontroll av kjøretøyets identitet
Identitetskontroll er svært viktig i forbindelse med PKK. Det er essensielt å forvisse seg om at det er riktig kjøretøy som blir fremstilt for kontroll.
Kontrollen skal avbrytes dersom kontrolløren har sterk mistanke om, eller har konstatert, at det fremstilte kjøretøyet har feil eller falsk identitet. Kontrolløren må i slike tilfeller varsle Statens vegvesen og be bileier henvende seg til en trafikkstasjon.
Eksempel på slikt forhold er tydelig tegn på manipulasjon av det innslåtte understellsnummeret. Ved åpenbart kriminelle forhold bes kontrolløren også om å varsle politiet umiddelbart.
Kontroll av avregistrerte kjøretøy
Eier av kjøretøy kan selv avregistrere kjøretøyet sitt elektronisk uten at kjennemerkene innleveres til Statens vegvesen. Det kan derfor forekomme at kjøretøy som fremstilles til kontroll er avregistrert og dermed ikke har gyldig trafikkforsikring, til tross for at kjøretøyet har kjennemerkene påmontert. Vi anmoder derfor om at det undersøkes om kjøretøyet er påregistrert eller avregistrert før kontrollen påstartes. Denne informasjonen finnes både i innrapporteringsløsningene for kontrollsedler og på Statens vegvesen sine nettsider. Husk å ta av de ordinære kjennemerkene dersom det skal brukes prøvekjennemerker ved prøvekjøring.
Slitasjegrader på kjøretøy og fabrikantens toleranser
Periodisk kontroll er en «øyeblikkskontroll» som tar for seg tilstanden der og da. Kontrollen skal ikke si noe om fremtidig bruk, og skal ikke erstatte service og vedlikehold. Under denne kontrollen kan man derfor til en viss grad tillate slitasje utover fabrikantens slitasjegrenser, siden fabrikantens slitasjegrenser ofte må sees i sammenheng med kjøretøyets serviceintervaller. En kontrollør bør være oppmerksom på
VEILEDER - PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY, UNNTATT TRAKTOR
fabrikantens spesifikasjoner, men ikke utelukkende benytte dette i kontrolløyemed. Mange av kontroll- metodene innebærer en ren visuell kontroll der måling ikke er mulig uten demontering. Kontrolløren skal ved mange av kontrollpunktene bedømme om avvik har betydning for trafikksikkerheten på kontrolltidspunktet.
DeterenfordelomkVuenildeednebrl-irPinefroiromdeisrktokmonfteriol/lmlanvgklejørrseotmøyi,kkuennutgatjøtrtreankmtoarngelmerknadder
og da, fortrinnsvis skriftlig. Dette kan gjelde eksempelvis slitte bremseklosser som ikke utgjør en
 mangelmerknad på kontrolltidspunktet.
Utstyr montert av fabrikant Utstyr montert av fabrikant
Alt utstyr som er montert og som er omfattet av kontrollinstruksen skal kontrolleres,
Alt utstyr som er montert og som er omfattet av kontrollinstruksen skal kontrolleres, uavhengig av om
uavhengig av om utstyret var montert av fabrikant eller om det er ettermontert. Dette skal
utstyret var montert av fabrikant eller om det er ettermontert. Dette skal gjøres uavhengig av om det var
gjøres uavhengig av om det var krav til utstyret på registreringstidspunktet eller ikke.
krav til utstyret på registreringstidspunktet eller ikke.
Dersom bileier ønsker å fjerne utstyr i stedet for utbedring er utgangspunktet at kjøretøyet
Dersom bileier ønsker å fjerne utstyr i stedet for utbedring er utgangspunktet at kjøretøyet må fremvises
må fremvises på trafikkstasjon for eventuell godkjenning med tilhørende vognkortmerknad,
på trafikkstasjon for eventuell godkjenning med tilhørende vognkortmerknad, dersom det var krav til
dersom det var krav til dette utstyret på registreringstidspunktet.
dette utstyret på registreringstidspunktet.
Utstyr det ikke var krav til på registreringstidspunktet kan fjernes såfremt dette ikke medfører at kjøretøyet ikke lenger tilfredsstiller de tekniske krav. Når det gjelder fjerning av
Utstyr det ikke var krav til på registreringstidspunktet kan fjernes såfremt dette ikke medfører at
elektrisk utstyr så anses det som fjernet dersom det er permanent bort-koblet, inkludert
kjøretøyet ikke lenger tilfredsstiller de tekniske krav. Når det gjelder fjerning av elektrisk utstyr så anses dveatrseolmindfjeikrnateotrd.ersom det er permanent bortkoblet, inkludert varselindikator.
Eksempler på utstyr som tillates fjernet uten at kjøretøyet må forevises trafikkstasjon:
Utstyr Tilhengerfeste
Dekktrykkovervåkning Dekktrykkovervåkning Katalysator Katalysator
Tåkelys foran
Kjøretøygruppe Alle
M1*
Alle unntatt M1 Alle unntatt N1 N1
Alle
Alle
Registrert første gang til og med Alle
31.10.2014
Alle
31.12.1988 30.09.1992
Alle
Alle
                     Tåkelys bak
*) Campingbil og andre M1 som er bygd på basis av andre kjøretøygrupper (eks. N1) er fritatt for krav til system for dekktrykksovervåkning.
Oversikten er ikke uttømmende.
      Eksempler på utstyr som krever forevisning trafikkstasjon for eventuell godkjenning og 71 innføring i vognkort av at utstyr er fjernet/bortkoblet, er ABS-bremser og stabilitetssystem (ESP). Et av vilkårene for godkjenning er at det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent uavhengig laboratorium, som dokumenterer at














































   69   70   71   72   73