Page 74 - Kontrollorhandboka
P. 74

3. SIKT
3.3. SPEIL
Ved kontroll av utvendig speil skal man ikke kontrollere om speilene er ettergivende forutsatt at speilene fremstår som originale og åpenbart er konstruert som ettergivende.
Dersom det er åpenbart at speilene ikke er ettergivende, anmerkes dette med mangelmerknad b).
3.4. VINDUSVISKER FRONTRUTE
Mangelmerknad h) knyttet til selvparkering skal ikke ilegges dersom fører på en enkel måte kan få parkert vinduspusser i riktig posisjon ved bruk av bryter til vinduspusser.
4. LYKTER, REFLEKSINNRETNINGER OG ELEKTRISK UTSTYR
Defekte dioder i andre lamper enn hovedlykter
Ved defekte dioder skal det gjøres en skjønnsmessig vurdering med tanke på om lyset fra lykten åpenbart er for svakt som følge av at mange av diodene er defekte. Som hovedregel anses lyset som for svakt dersom mer enn 1/3 av diodene ikke virker, men for enkelte kjøretøy kan lyset være tilstrekkelig sterkt også dersom mer enn 1/3 av diodene ikke virker.
Merk at dette ikke gjelder hovedlykter.
4.1.6. HOVEDLYKTER - LYKTESPYLER
Merk at enkelte kjøretøy med blant annet LED og Xenon er levert fra fabrikk uten lyktespyler og dermed er godkjent uten lyktespyler.
4.10. ELEKTRISK FORBINDELSE MELLOM MOTORVOGN OG TILHENGER
Det skal ikke ilegges mangelmerknad for defekt lokk til tilhengerkontakt.
Det skal ikke ilegges mangelmerknad dersom trekkende kjøretøy ikke har påmontert elektrisk forbindelse («tilhengerkontakt») til tilhenger.
4.12. IKKE OBLIGATORISKE LYKTER
Følgende krav gjelder for ekstra fjernlys:
Antall - Fritt antall lykter for ekstra fjernlys.
Lysstyrke - Det er ingen begrensning til maksimal tillatt lysstyrke.
Plassering - Lykter for ekstra fjernlys må plasseres symmetrisk i forhold til bilens langsgående senterlinje. Merking – Lyktene skal tilfredsstille kravene til merking i forhold til bilens årsmodell.
Bryter – Det er ikke krav til egen bryter for ekstra fjernlys (Når det skiftes til nærlys, skal alle fjernlys slukke).
Det er ikke krav om parvis montering.
Det skal ikke ilegges mangelmerknad for fjernlys montert bak grill, forutsatt at bilens originale fjernlys er intakt og fungerende (minimumskrav til fjernlys er tilfredsstilt).
Fjernlys montert på tak (inkl. bøyle mm.) er tillatt såfremt monteringen ikke medfører refleksjon for fører når lysene er i bruk.
Ulovlige lykter
Ulovlige lykter (lykter montert i strid med regelverket) utgjør mangelmerknad a. Dette gjelder selv om slike lykter er permanent bortkoblet. Slike lykter er ikke regulert som obligatoriske eller ikke-obligatoriske lykter i ECE 48.
Eksempelvis vil blålys som er montert på bil som ikke er godkjent som utrykningskjøretøy anses som ulovlig lykt, det samme gjelder lys montert under kjøretøyet («showlys»).
5. AKSLER, HJUL, DEKK OG HJULOPPHENG
5.2.3. DEKK
Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste 3⁄4 av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
Dekkenes lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner (største tillatte akselvekter og topphastighet).
Det er viktig å merke seg at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og hastighetsindeks
i samsvar med dekkene som var montert på kjøretøyet fra fabrikk, og at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Det kan også være forskjell i krav til lastindeks foran og bak mens det i vognkort er oppgitt samme lastindeks på begge aksler. Dersom dekkene ikke tilfredsstiller spesifikasjonene i dekk- rubrikken i vognkortet, må man derfor kontrollere dekkenes merking opp mot største tillatte akselvekter og topphastighet før det eventuelt ilegges mangelmerknad.
Det skal heller ikke ilegges mangelmerknad dersom kjøretøyet ikke har påmontert «C» merkede dekk der slik merking fremgår av vognkort, såfremt dekkets lastindeks er tilstrekkelig i forhold til største tillatte akselvekt. Topphastigheten som er angitt under kjøretøyopplysninger på vegvesen.no på de fleste
nyere biler, kan legges til grunn ved kontrollen når det gjelder hastighetsmerking. Merk at ved maks. hastighet over 210 km/t må det tas hensyn til at dekkenes bæreevne kan bli redusert. Dette avhengig av hastighetsindeksen.
Se for øvrig utfyllende informasjon i STRO-dekkhåndbok.
VEILEDER - PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY, UNNTATT TRAKTOR
74





























































   72   73   74   75   76