Page 57 - Kontrollorhandboka
P. 57
KONTROLLPUNKT
HENVISNING TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
8.2.3. Avgass generelt og motorgange
8.2.3.1. Avgass generelt og motorgange
BF Vedl.1, KO: 2 / 41 KF § 25-1, § 25-2, nr. 1
Mens motoren går, kontroller om kjøretøyets OBD feilindikator indikerer feil. Kontroller også om egendiagnosesystemet fungerer korrekt (for enkelte modeller er det slik at lampe skal være tent en periode etter start, for deretter å slukke). Ved avvik ilegges mangelmerknad e).
Kontroller om kjøretøyet slipper ut synlig blå, mørkegrå eller svart røyk ved prøvekjøring og ved å gi motoren gass-støt fra tomgang.
Kontroller også motorgangen.
Visuell undersøkelse etter væskelekkasjer.
Mangelmerknad bedømmes med 2 ved enhver stor væske- lekkasje (unntatt vann) som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter, forutsatt at det drypper på bakken under gjennomføring av kontrollen. Bedømmes med 3 dersom det kontinuerlig renner eller ved brannfare.
a) Tydelig men ikke kontinuerlig røyk
b) Tydelig og kontinuerlig røyk
c) Trafikkfarlig stor røykmengde
d) Tydelig ujevn motorgange med feiltenninger
e) OBD-feilindikator indikerer feil eller svikt ved systemet
1 2 3 2 2
8.3. Andre punkter knyttet til miljøet
8.3.1 Væskelekkasjer
Vurderes av kontrollør, ved tvil se fabrikantens tekniske data.
a) Oljelekkasje motor
b) Oljelekkasje drivverk
c) Kjølevæskelekkasje
d) Lekkasje av hydraulikkolje e) Væskelekkasje
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3)
8. SKADEVIRKNINGER
57