Page 55 - Kontrollorhandboka
P. 55

 KONTROLLPUNKT
HENVISNING TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
    8.2.2. Utslipp fra dieselmotorer
8.2.2.1. Utstyr for begrensning av forurensning fra avgassutslipp
8.2.2.2. Røyktetthet (opasitet)
BF Vedl.1, KO: 2 / 41 KF § 25-3, nr. 1
For kjøretøy med avgassklasse EU-4 eller lavere: a) Måling av røyktetthet ved fri akselerasjon (ubelastet fra tomgang b) opptil avreguleringsturtall) i frigir med clutchen tilkoplet. c)
Røyktetthet overstiger nivå angitt av produsenten
Røyktetthet overstiger generelle grenseverdier
Måling ikke utført. Ved etterkontroll må det gjennomføres røykmåling, og denne må være godkjent
2 2 2 2
2 2 2
4
  BF Vedl.1, KO: 2 / 41 KF § 25-1, § 25-2, nr. 1 KTK § 22-1, nr. 1
      Visuell kontroll.
   a) Utstyr montert av produsenten mangler
b) Utstyrmontertavprodusentenerendret
c) Utstyr montert av produsenten er åpenbart defekt
d) Lekkasjesomkanpåvirkeresultatavmålingavrøyktetthet
          8. SKADEVIRKNINGER
55
Produsentens grenseverdier for røyktetthet (opasitet) skal alltid legges til grunn – dersom disse er tilgjengelig - ved vurdering av om kjøretøyet kan godkjennes ved måling av røyktetthet. Dersom opplysninger fra produsent ikke er tilgjengelig benyttes generelle grenseverdier.
Mangelmerknad c) ilegges dersom det er lekkasje som kan påvirke resultat av røykmåling. Mangelmerknad c) ilegges også for kjøretøy der det er mulig å gjennomføre måling, men måling avbrytes grunnet årsaker som beskrevet i punkt 2, 3 og 4 i metode for måling av røyktetthet (opasitet). Det samme gjelder dersom kjøretøyet med hensikt er endret for å forhindre måling. Røykmåling utføres ved etterkontroll.
For kjøretøy med avgassklasse EU-5 og nyere:
OBD systemet kontrolleres med diagnoseutstyr.
Det skal ikke måles røyktetthet dersom det oppnås kontakt med styreenheten og egendiagnose/«readyness-test» er OK, samt at det ikke foreligger noen aktive feilkoder knyttet til motorstyring (feilkoder som starter med P0,P1,P2,P3,P4,P5,P6).
Dersom det foreligger feilkoder, egendiagnose/ «readyness-test» ikke er OK, eller det ikke oppnås kontakt med styreenheten, gjen- nomføres avgasskontroll som for EU-4 eller lavere. Resultatet fra avgassmålingen legges til grunn for evt. mangelmerknad.
Dersom det ikke er mulig å gjennomføre kontrollen i henhold til kontrollinstruksens metoder beskrives dette i kommentarfeltet for spesielle forhold i innrapporteringsløsningen.
Kjøretøy registrert eller tatt i bruk før 1. januar 1980 er fritatt. Traktorer og motorredskap er fritatt fra måling av røyktetthet og kontroll via OBD.
d) Ikke målt grunnet at klimatiske forhold umuliggjør måling


































































   53   54   55   56   57