Page 56 - Kontrollorhandboka
P. 56

Metode for måling av røyktetthet (opasitet)
Forberedelser:
1. Kontroller om motor og eksosanlegg er driftsvarme da dette normalt er en forutsetning for å kunne bestå kontrollen. Eksosanlegget skal i tillegg ha vært renset med minst tre frie rusinger eller ved en tilsvarende metode (eks. prøvekjøring).
Det skal ikke benyttes avsug som skaper undertrykk i kjøretøyets eksosanlegg. Avsug som også suger friskluft, anses ikke å lage undertrykk.
2. Seoghørpåmotoren.Hvisdenåpenbartgirinntrykkavikkeåvilletålerusingsprøven,f.eks. ved unormal motorgange, motorlyd osv. anmodes eieren om å få utført kontroll av motor før måling utføres. Dersom kontrollen avbrytes ilegges mangelmerknad c).
3. Kontrolleromtomgangsturtalletvirkernoenlunderiktig.Erturtalletbetydeligovernormalt, avbrytes kontrollen og det ilegges mangelmerknad c).
4. Økmotorturtalletlangsomtforåkontrollereatturtallsregulatorenfungererogat avreguleringsturtallet er tilnærmet riktig innstilt.
• Oppstårdetusikkerhetomavreguleringsturtalletslikatkontrollenikkekangjennomføres,
avbrytes kontrollen og det ilegges mangelmerknad c).
Ved kontroll av kjøretøy med flere eksosrør, bestemmes det hvis mulig samtidig eller med en ekstra rusing med fullt pådrag visuelt hvilket rør som har det største røkutslippet, målingen skal utføres i røret som visuelt har det største røkutslippet.
5. Sondenføresinnieksosrøretommuligtilendybdeavminst3gangereksosrøretsdiameter, helst minst 20 cm. Om nødvendig skal det brukes forlengelsesslange tredd på eksosrøret.
Kontrollmetode:
1. Gasspedalen/-regulatoren skal beveges hurtig (dvs. på under 1 sekund) og i én bevegelse, men ikke voldsomt, fra tomgangsstilling til full gass slik at innsprøytningspumpens største leveringsmengde oppnås.
Full gass skal holdes til avreguleringsturtallet er nådd.
Så snart avreguleringsturtallet er nådd, skal gassregulatoren slippes/føres tilbake til tomgangs- stilling.
For lastebiler (N2, N3) og busser (M2, M3) kan isteden kontrollen gjennomføres ved at gasspedalen/-regulatoren holdes i posisjon for full gass i 2 - 2,5 sekunder fra det tidspunktet det gis gass, før gasspedalen/- regulatoren slippes/føres tilbake til tomgangsstilling.
Gassregulatoren skal ikke holdes på full gass etter at avreguleringsturtallet er nådd.
2. Kjøretøyet godkjennes etter første måling hvis opasiteten ikke overskrider grenseverdi for kjøretøytypen x0,7.
3. Tre rusinger til gjøres hvis kjøretøyet overskred denne verdien. Måleresultatet er middel- verdien av disse tre målingene. Motor og turbolader skal gå på tomgang før hver enkelt rusing påbegynnes.
Det kan derfor måtte ventes minst 10 sekunder etter at gasspedalen er sluppet etter forrige rusing.
• Dersom kjøretøyet som følge av sin konstruksjon ikke lar seg måle som beskrevet mht. turtall, måles røkutslippet opp til høyeste tilgjengelige turtall og kontrollseddel påføres den målte opasitet.
Kjøretøy skal ikke med hensikt være endret slik at endringen umuliggjør målingene.
• Dersom temperaturen i måleomgivelsene er lavere enn kravet til måleutstyrets laveste bruk- stemperatur, måles ikke røkutslippet. I slike tilfeller ilegges mangelmerknad d).
• Dersom det ikke er mulig å foreta en gyldig opasitetsmåling (rusing ikke mulig, avlesning ikke mulig), skal årsak til dette meldes inn i innrapporteringsløsningen.
• Dersom opasitetsmålingen foretas i henhold til beskrivelsene uten at det detekteres resultat fra målingen, skal målingen likevel godtas og anmerkes resultat 0,00.
Generelle grenseverdier dieselmotor
For kjøretøy med eldre enn EU-4 motor:
- for sugemotorer: 2,5 m-1
- for turboladete motorer: 3,0 m-1
For kjøretøy med EU-4/5/EEV motor: 1,5 m-1
For kjøretøy med EU-6 (eller nyere) motor: 0,7 m-1
8. SKADEVIRKNINGER
56


































































   54   55   56   57   58