Page 240 - KF2-2021
P. 240
Kjøretøyforskriften | Kap. 25
garanti fra bilfabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium for at direktiv 91/542/EØF, kravnivå B, eventuelt som endret ved direktiv 96/1/EF, er tilfredsstilt.
3. Virkeområde for direktiv 88/77/EØF, som endret ved direktiv 91/542/EØF og direktiv 96/1/ EF, er i henhold til direktivets vedlegg 1 nr. I som følger:
«Dette direktiv gjelder for forurensende gasser og partikler fra alle motorvogner som er utstyrt med dieselmotor, og fra dieselmotorer som definert i artikkel 1, med unntak av kjøretøyer i gruppene N1, N2 og M2 som er typegodkjent i samsvar med direktiv 70/220/EØF, sist endret ved direktiv 91/441/EØF».
Direktiv 88/77/EØF, artikkel 1, lyder: «I dette direktiv menes med:
- kjøretøy, ethvert kjøretøy som drives frem av en dieselmotor, beregnet til å kjøres på vei, med eller uten karosseri, med minst fire hjul og med høyeste konstruksjonshastighet på over 25 km/t, med unntak av kjøretøyer i gruppe M1, som definert i vedlegg I nr. 0.4 til direktiv 70/156/EØF, med største tillatte vekt på maksimum 3,5 tonn, kjøretøy på skinner, landbrukstraktorer og -maskiner samt bygge- og anleggsmaskiner.
- type dieselmotor, dieselmotor som kan typegodkjennes som en teknisk enhet i henhold til artikkel 9a i direktiv 70/156/EØF».
Direktivet inneholder to sett krav, «A» og «B» (ofte kalt «Euro 1» og «Euro 2»), til utslippet ved en standardisert motorkjøresyklus («13 modesyklusen»).
4. Grenseverdier «B»: 4,0
Grenseverdi:
1,1 7,0 0,151
Masse av CO g/kWh
Masse av HC g/kWh
Masse av NOx g/kWh
Masse av partikler g/kWh
240
1 Ifølge direktiv 96/1/EF er inntil 1. oktober 1997 grenseverdien for partikler 0,25 g/kWh for motorer med slagvolum under 0,7 dm3 pr. sylinder og med maksimaleffektturtall over 3.000 0 /min.
5. Endringene i direktiv 96/1/EF trer i kraft 1. november 1997.
• Endret ved forskrifter 8 des 2006 nr. 1505 (tidligere § 25-13), 22 sep 2008 nr. 1038 (tidligere §
25-14).
§ 25-16. Avgasser - krav til bil ved første gangs registrering (direktiv 91/542/EØF, «Euro 1»)
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 25-15. Bestemmelsene gjelder ikke for militærtaktiske biler registrert på forsvaret.