Page 238 - KF2-2021
P. 238
238
Kjøretøyforskriften | Kap. 25
§ 25-14. Avgasser - krav til bil (>3,5 t) ved første gangs registrering (1999/96/EF og 2001/27/EF), år 2000 («Euro 3, tunge»)
1. Kravnivå:
Direktiv 1999/96/EF og direktiv 2001/27/EF, «Euro 3, tunge».
2. Virkeområde m.m.:
Det vises til § 25-12 nr. 2.
Bestemmelsene gjelder ikke for militærtaktiske biler registrert på forsvaret.
3. Alternativ standard:
ECE-reg.nr. 49-04.
4. Godkjenning:
For biler som omfattes av direktiv 88/77/EØF, som senest endret ved direktiv 1999/96/EF ev. direktiv 2001/27/EF (jf. nr. 5), skal det ved typegodkjenning av ny type motor og ny type bil - og for nye, ikke typegodkjente biler ved første gangs registrering - fremlegges dokumentasjon/ bevitnelse/garanti fra bilfabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium for at direktivet er tilfredsstilt.
Det innføres en egen kategori kjøretøy som på engelsk kalles «enhanced environmentally friendly vehicle» (EEV), «spesielt miljøvennlige kjøretøy». Motorvogner kan klassifiseres som EEV dersom motoren tilfredsstiller spesielle strengere grenseverdier.
Det innføres tre nye testsykluser som erstatning for den gamle 13-mode-syklusen i direktiv 88/77/EØF:
- «European steady State Cycle» (ESC) som er en ny 13-mode-syklus.
- «European Load Respons» test (ELR) kjøres i sammenheng med ESC som er en belastningsvariasjonstest hvor røkutslippet måles vha. opasitetsmåling (gjennomlysing av eksosen).
- «European Transient Cycle» (ETC) er en testsyklus som varierer motorens turtall og belastning iht. en spesiell kurve som skal representere en tenkt reise i by, på landeveg og motorveg.
Alle vanlige dieselmotorer (også med EGR og/eller oksydasjonskatalysator) skal testes med ESC og ELR. Dieselmotorer med annet avansert utstyr for avgassbehandling (f.eks. DeNOX -katalysatorer og/eller partikkelfeller) skal testes med ETC. Gassmotorer skal kun testes med ETC. Alle EEV-motorer utenom gassmotorer skal fra 1. november 2000 testes både med ESC+ELR og ETC.