Page 133 - fob8
P. 133

Tillatt totalvekt for enkeltkjøretøy på offentlig veg
Forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4 nr. 2
Største tillatte vekt av enkeltkjøretøy på veger i de forskjellige bruksklasser er angitt i tabell 2. Aktuell tillatt kjøretøyvekt kan begrenses ut fra aksellasttabellen (tabell 1) og det som er angitt i kjøretøyets vognkort.
Tabell 2 Kjøretøyvekttabell Kjøretøytype
Motorvogn med 2 aksler unntatt buss Buss med 2 aksler
Motorvogn med 3 aksler
Bk10 50 42 19 19
19,5 19 266 26 26 26
30 30 31 31 32 32
287 28 20 20
28 25 30 25
10 10 18 18
20 20 24 24
Tonn
BkT8 Bk8 Bk6 50 40 32 28 16 16 16 12 16 16 16 12 22 22 20 15 22 22 20 15
26 26 22 16
27 27 23 17
28 28 24 18
24 24 24 18 16 16 16 12
22 22 19 15
28 24 19 17
8 8 8 6 14 14 12 9
16 16 16 12 19 19 16 12
                                          Motorvogn med 4 aksler og flere1,2,3 og avstand fra første til siste aksel
mindre enn 5,40 m
5,40 m–5,59 m 5,60 m–5,79 m 5,80 m eller større
                             Leddbuss
Slepvogn og dolly med semitrailer med 2 aksler
Slepvogn og dolly med semitrailer med 3 aksler
Slepvogn og dolly med semitrailer med 4 aksler eller flere
Påhengsvogn/ semitrailer med 1 aksel4 Påhengsvogn/ semitrailer med 2 aksler4
Semitrailer med 2 aksler i avstand over 1,79 m med tvillingmonterte hjul der siste akselen er tvangsstyrt4,5 Påhengsvogn/ semitrailer med 3 aksler og flere4
                                                  Semitrailer med boggi med boggiavstand 1,30–1,79 m og en etterfølgende tvangsstyrt5 aksel i avstand over 1,79 m, og der minst de faste akslene har tvillingmonterte hjul4
   27
    27
  22
   22
    20
  15
   1 Både fotnote 2 og 3 må være oppfylt. Hvis ikke, er tillatt vekt som for 3-akslet motorvogn.
2 Under forutsetning av at drivakselen har tvillingmonterte hjul og luftfjæring i henhold til direktiv 96/53/EF, eller hver drivaksel har tvillingmonterte hjul og ingen av akslene overstiger 9,5 t
3 Under forutsetning av 2 styrende aksler der den ene kan være friksjonsstyrt
4 Sum aksellast
5 Tvangsstyring er et system der tilhengerens aksler styres automatisk når vinkelen mellom lengdeakslene på bil og tilhenger endres. Joystick- og friksjonsstyring er ikke å betrakte som tvangsstyring.
6 Dersom fotnote 2 er oppfylt, økes tillatt totalvekt for motorvogn som bruker alternativt drivstoff med den ekstra vekt som kreves for den alternative drivstoffteknologien, inntil 1 tonn.
7 For motorvogn som bruker alternativt drivstoff økes tillatt totalvekt med den ekstra vekt som kreves for den alternative drivstoffteknologien, inntil 1 tonn.
133
 



















































   131   132   133   134   135