Page 109 - Lys2021
P. 109
6.22.9.2.2. 6.22.9.2.3. ECE 48 i) med beskrivelsen som kreves i nr. 3.2.6. i ECE- Reg. nr. 48. i) med de respektive AFS kontrollsignalene som er spesifisert i AFS typegodkjen- ningsdokumentene, og, (b) samsvar med kravene til automatisk funksjon i henhold til nr. 6.22.7.4.1. til 6.22.7.4.5. ovenfor. For å bekrefte hvorvidt AFS sin automatiske funksjon ikke er til sjenanse, i hen- hold til nr. 6.22.7.4., skal teknisk service foreta en prøvekjøring som omfatter enhver situasjon som er relevant for systemets kontroll på grunnlag av søkerens beskrivelse, det skal meldes om alle metoder er aktivert, fungerte som de skal og deaktivert i henhold til søkerens beskrivelse. Tydelige feil skal i tilfelle ikke godtas (for eksempel for stor vinkelbevegelse eller flimmer). Den totale funksjon av den automatiske kontroll skal demonstreres av søkeren ved dokumentasjon eller på andre måter som aksepteres av myndigheten som er ansvarlig for typegodkjenning. Videre skal fabrikanten levere en dokumenta- sjonspakke som gir tilgang til utformingen av sikkerhetskonseptet for systemet. Sikkerhetskonseptet er en beskrivelse av funksjoner som er lagt inn i systemet, f.eks. når det gjelder elektroniske komponenter, for på den måten å fokusere på systemintegritet og derved sikre sikker funksjon også i tilfelle mekanisk eller elektrisk feil som kunne forårsake ubehag, distraksjon eller blending enten for føreren eller møtende og forankjørende kjøretøyer. Denne beskrivelse skal også gi en enkel forklaring på alle kontrollfunksjoner i systemet og de metoder som anvendes for å nå målene inkludert en erklæring om de mekanismer ved hvilke kontroll blir gjennomført. Det skal foreligge en liste over alle inngangsdata og variable fra sensorene og ar- beidsområdet for disse skal defineres. Muligheten for et tilbakefall til funksjonen av hovednærlyset (gruppe C) skal være en del av sikkerhetskonseptet. Funksjonene av systemet og sikkerhetskonseptet som fastlagt av fabrikanten, skal forklares. Dokumentasjonen skal være kort, men likevel gi bevis for at ut- forming og utvikling har hatt nytte av ekspertise fra alle systemområder som er involvert. Når det gjelder periodisk kontroll, skal dokumentasjonen beskrive hvordan den aktuelle funksjonsmåte for ”systemet” kan kontrolleres. Når det gjelder typegodkjenning, skal denne dokumentasjon tas som grunnrefe- ranser for verifiseringsprosessen. For å verifisere at adapsjon av fjernlyset ikke forårsaker ulempe, forstyrrelse el- ler blending hverken for føreren eller møtende og forankjørende kjøretøyer, skal Teknisk Service gjøre en prøvekjøring i henhold til nr. 2 i vedlegg 12. Denne skal inkludere alle situasjoner som er relevante for systemkontrollen på bakgrunn av søkerens beskrivelse. Funksjonen av adapsjonen av fjernlyset skal dokumenteres 6.22.9.2.4. 109