Page 107 - Lys2021
P. 107

6.22.7.4.3. ECE 48 (c) et veidekke med en lystetthet på 1 cd/m2 og/eller har en kontinuerlig horison- tal veibelysning på mer enn 10 lx, (d) kjøretøyets hastighet ikke er over 50 km/h. Gruppe E metode(r) av nærlys skal ikke kunne fungere uten at kjøretøyets has- tighet er mer enn 60 km/h og en eller flere av følgende vilkår oppdages automa- tisk. (a) Veiens karakteristikk tilsvarer betingelsene for motorvei *) og/ eller kjøretøy- ets hastighet er mer enn 110 km/h (E- signalet gjelder). (b) I tilfelle en gruppe E metode for nærlys som, overensstemmende med systemets godkjenningsdokument / typegodkjenningsdokument kun samsvarer med et ”datasett” i tabell 6 i vedlegg 3 til ECE- Reg. nr. 123. Datasett E1: kjøretøyets hastighet er mer enn 100 km/h (E1- signal gjelder), Datasett E2: kjøretøyets hastighet er mer enn 90 km/h (E2- signalet gjelder), Datasett E3: kjøretøyets hastighet er mer enn 80 km/h (E3- signalet gjelder). Nærlys med Gruppe W skal ikke fungere uten at leventuelle lykter for tåkelys for- an, er slått AV og en eller flere av følgende vilkår oppdages automatisk (W- signal gjelder): (a) veiens fuktighet oppdages automatisk, (b) vinduspusserne er slått på og deres kontinuerlige eller automatiske funksjon har vart i minst to minutter. En gruppe C, V, E, eller W metode for nærlys skal ikke modifiseres for å bli en ”bending” metode for en nevnt gruppe (T- signal gjelder i kombinasjon med sig- naler for nevnte nærlysgrupper i henhold til nr. 6.22.7.4.1. til 6.22.7.4.4. ovenfor) uten at minst en av de følgende karakteristikker (eller tilsvarende indikasjoner) blir vurdert: (a) styringens innslagsvinkel, (b) banen til kjøretøyets tyngdepunktsenter. *) Trafikkens kjøreretninger er skilt ved hjelp av veiens konstruksjon, eller at det er en tilsvarende sideveis avstand fra møtende trafikk. Dette medfører en reduksjon av unødvendig blending fra møtende kjøretøys hovedlys. I tillegg gjelder følgende forhold: (i) en eventuell forskyvning horisontalt av den asymmetriske lys/mørkegren- sen til siden for kjøretøyets lengdeakse er kun tillattnår kjøretøyet er i bevegelse forover *) og skal være slik at vertikalplanet i lengderetningen gjennom ”knek- ken” på lys/mørkegrensen ikke bryter banen til kjøretøyets tyngdepunktsenter 6.22.7.4.4. 6.22.7.4.5. 107  


































































































   105   106   107   108   109