Page 52 - Kontrollorhandboka
P. 52

Metode støymåling:
Støyen måles etter standstøymålemetoden.
Målingen foretas på stillestående kjøretøy.
Måleområde:
Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunns- støyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær spesielt oppmerk- som på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som egnet hvis det innenfor et rektangel med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring. Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m.
Mikrofonplassering:
• Mikrofonenplasserespåegnetstativ.
• Vedhorisontaleeksosrørplasseresmikrofonen(måltframikrofonmembranet)0,5m±10mm
fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden som er nærmest mikrofonen), parallelt med underlaget og 45°± 10° til siden for eksosutstrømmingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank.
Når eksosrøret munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilg- jengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av eksosrøret og kjøretøyets ytre begrensning.
• Vedvertikalerørplasseresmikrofonenisammehøydesomutløpetaveksosrøretogorienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den ytre sidebegrensningen som er nærmest utløpet.
Ved to eller flere eksosrør med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre begrensning. Dersom utløpene er like langt fra, måles det som ligger høyest.
Støymålingen utføres slik:
• Støymålerenkalibreres.
• Stillinnstøymålerenpåveiekurve“A”ogtidsfaktor“fastresponse”.
• Vedtoellerflereutløpmedinnbyrdesmidtavstandpåmindreenn0,3m,utføresénmåling.
Ved større avstand utføres en måling ved hvert eksosrørutløp i henhold til prosedyrene for
kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder.
• Kontrolleratmotorenerdriftsvarm.
• Girspak/girvelgersettesifri,motorenrusesoppogholdespåturtallangittivognkort(3⁄4av
maksimaleffektturtallet dersom turtall ikke er angitt i vognkort) og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling.
Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall (eks. 94,4 = 94 dB(A), 94,5 = 95 dB(A)).
Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måle- resultat.
• Støymålerenkalibreres.Dersomdetregistreresfeilvisningpåmerenn1dB,skalprøvenanses som ugyldig og ny prøve må utføres.
Dersom kjøretøyet som følge av sin konstruksjon ikke lar seg måle som beskrevet m.h.t. turtall ved at oppgitt turtall ikke kan nås, måles støyverdien ved høyeste tilgjengelige turtall og kontrollsed- del påføres målt støyverdi og motorturtall målingen ble utført ved. Kjøretøy skal ikke med hensikt være endret slik at endringen umuliggjør korrekt måling.
8. SKADEVIRKNINGER
52
• •
Dersomgrenseverdiog/ellerturtallikkeerangittivognkortet,målesstøyverdienved3⁄4av maksimaleffektturtallet. Dersomtemperaturenimåleomgivelseneerlavereennkravettilmåleutstyretslavestebruk- stemperatur eller vinden umuliggjør pålitelig måling, ilegges mangelmerknad c).






































































   50   51   52   53   54