Page 51 - Kontrollorhandboka
P. 51
8. SKADEVIRKNINGER Se veileder på side 76
KONTROLLPUNKT
HENVISNING TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
8.1. Støy
8.1.1. Støydempings- anlegg
BF Vedl.1, KO: 1 KF kap. 24
KTK kap. 21
Visuell kontroll og subjektiv vurdering (med mindre kontrolløren a) anser at støynivået kan være for høyt) b)
Kjøretøy registrert før 1.10.1992: Observer støynivå. c)
Kjøretøy registrert etter 1.10.1992:
Dersom eksosanlegget ser ut til å være av original type eller av tilsvarende erstatningstype (ikke ombygd til “effektanlegg” o.l.) og det ikke har hørbare lekkasjer, hør etter om kjøretøyets støybilde og støynivå er normalt for kjøretøyklassen ved å gi gasstøt fra tomgang. Dersom det er tvil om eksosanleggets “originalitet” eller at støybildet og/eller støynivået synes å være unormalt, skal kjøretøyet støymåles i henhold til nedenstående metode.
Grenseverdier ved overskridelse av oppgitt støynivå:
Støynivået er høyere enn det som er tillatt i henhold til kravene Åpenbart blitt endret på en måte som har negativ innvirkning på støynivået
Ikke målt grunnet at klimatiske forhold umuliggjør måling
2 2
4
8. SKADEVIRKNINGER
51
• •
oppgitt av fabrikken (F) med mer enn 5 dB(A) målt av et laboratorium (L) med mer enn 2 dB (A)