Page 40 - Kontrollorhandboka
P. 40

 KONTROLLPUNKT
HENVISNING TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
 5.3. Hjuloppheng
    KF § 12-1, § 12-5 KTK § 9-1, 9-5 FOB § 4-3
Kontroll når kjøretøyet står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter. Slitasjetester anbefales og skal benyttes for kjøretøy (unntatt traktor) med en tillatt totalvekt over 3500 kg.
Mangelmerknad a), b), c), d) og e) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
Mangelmerknad f) bedømmes med 3 dersom det ikke er tilstrekke- lig klaring til andre komponenter eller dersom fjæringssystem ikke fungerer.
a) Fjærbrudd
b) Fjær ikke tilstrekkelig festet til understell eller aksel
c) Fjær skadet
d) Komponent til fjær skadet eller har brudd
e) Fjær mangler
f) Feilaktig reparasjon eller modifisering
g) Stabilisator, alvorlig skade eller defekt
h) Stabilisator, alvorlig stor slakk i foring
i) Stabilisator, alvorlig stor slakk i kule
          KF § 12-1, § 12-5 KTK § 9-1, 9-5 FOB § 4-3
Kontroll av støtdempere inkludert fjærbein når kjøretøyet står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter.
Mangelmerknad a) bedømmes med 2 dersom støtdemper er løs.
Mangelmerknad b) ilegges dersom støtdemper viser tegn til alvorlig lekkasje eller funksjonssvikt. Svetting er ikke alene grunnlag for mangelmerknad.
Mangelmerknad c), d), e) og f) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
a) Støtdemper ikke tilstrekkelig festet til understell eller aksel
b) Defekt støtdemper
c) Fjærbeinslager defekt
d) For sterkt korrodert
e) Fjærbein ikke tilstrekkelig festet til understell eller aksel
f) Defekt fjærbein
          Vurderes av kontrollør,
ved tvil se fabrikantens tekniske data.
Kontroll når kjøretøyet står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter. Slitasjetester anbefales og skal benyttes for kjøretøy (unntatt traktor) med en tillatt totalvekt over 3500 kg. Kontrollpunk- tet innbefatter også komponenter til bærearmer og opphengsarmer, samt moment-/kardangrør.
Mangelmerknad a), b), c), og d) bedømmes med 3 ved trafikkfarlig feil.
Mangelmerknad e) bedømmes med 3 dersom det ikke er tilstrekkelig klaring til andre komponenter. Det samme gjelder ved trafikkfarlig feil eller trafikkfarlig modifisering.
a) Ikke tilstrekkelig festet til understell eller aksel
b) Skadet
c) Defekt
d) For sterkt korrodert
e) Feilaktig reparasjon eller modifisering
   5.3.1. Fjærer og stabilisator
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2
2 2
1 (2) 2
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3)
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3)
2 (3) 2 (3) 1
2
2
  5.3.2. Støtdempere
  5.3.3. Bærearmer, opphengsarmer
     5.3.4. Opphengskuler og foringer
Vurderes av kontrollør,
ved tvil se fabrikantens tekniske data.
Kontroll når kjøretøyet står over en arbeidsgrav eller på en kjørebaneløfter. Slitasjetester anbefales og skal benyttes for kjøretøy (unntatt traktor) med en tillatt totalvekt over 3500 kg.
Mangelmerknad a) og b) bedømmes med 3 ved fare for at komponent svikter/løsner.
a) Defekt foring
b) For stor slitasje på opphengskule c) Støvmansjett er alvorlig svekket d) Støvmansjett mangler
e) Støvmansjett har røket
5. AKSLER, HJUL, DEKK OG HJULOPPHENG
40






































   38   39   40   41   42