Page 39 - Kontrollorhandboka
P. 39

 KONTROLLPUNKT
HENVISNING TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
    5.2.3. Dekk
BF Vedl.1, KO: 46 KF kap. 13
KTK kap. 10
FOB § 1-4
Visuell kontroll av hele dekket. Enten ved å rotere hjulet når det er a) løftet fra bakken og kjøretøyet står over en arbeidsgrav, b) løftebukk, eller på en kjørebaneløfter, eller ved å trille kjøretøyet c) fram og tilbake over en arbeidsgrav. d)
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3)
Feil dimensjon
Feil lastindeks
Feil hastighetsmerking
Dekk er ikke i samsvar med kravene
Ulik størrelse på dekk på samme aksel eller på tvillinghjul 2
    Nærmere om kontroll av dekk
Kontroller dekkenes spesifikasjoner (dimensjon, lastindeks/lag, hastighetsindeks, godkjenningsmerke) mot vognkortet eller mot informasjon gitt av Statens vegvesen.
Merk at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på fabrikk, og at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner (største tillatte akselvekter og topphastighet).
Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være
i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller infor- masjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell.
Det utgjør ikke mangelmerknad dersom det benyttes piggfrie vinterdekk foran og sommerdekk bak (eller motsatt), selv om dette kan være en uheldig kombinasjon under bruk. Når det gjelder piggdekk: Lette kjøretøy (tillatt totalvekt opp til og med 3500 kg) og tilhengere må – dersom det benyttes pig- gdekk – være utstyrt med piggdekk på alle hjul (unntatt reservehjul). Tunge kjøretøy (tillatt totalvekt over 3500 kg) unntatt tilhengere, må - dersom det benyttes piggdekk - være utstyrt med piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. Ved tvillingmontering er det tilstrekkelig at bare ett hjul i tvilling- montering har piggdekk såfremt piggdekkene plasseres symmetrisk om kjøretøyets lengdeakse.
5. AKSLER, HJUL, DEKK OG HJULOPPHENG
39
Mangelmerknad a), b), c) og d) bedømmes med 3 ved farlig avvik. e)
f) Forskjellig type dekk 2
Mangelmerknad f) ilegges dersom dekkene har ulik konstruks- g) jon eller egenskap (radialdekk/diagonaldekk/sommerdekk/ h) vinterdekk) i forhold til gjeldende tekniske og bruksmessige krav. i) Ilegges ikke dersom dekkene har tilsvarende konstruksjon og j) egenskaper, men ulik produsent/mønsterutforming. k)
Alvorlig skade på dekk
For liten mønsterdybde
Dekk tar borti andre komponenter
Regummierte dekk ikke i samsvar med kravene
System for lufttrykk-overvåkning indikerer feil eller systemet er åpenbart defekt
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 1 (2)
Mangelmerknad g) bedømmes med 3 ved farlige skader eller dersom corden er synlig eller skadet.
Mangelmerknad h) ilegges dersom dekkenes mønsterdybde målt i hovedrillene i midterste 3⁄4 av slitebanens bredde er for liten. Kontrolleres opp mot gjeldende tekniske og bruksmessige krav. Bedømmes med 3 ved trafikkfarlig liten mønsterdybde.
Mangelmerknad i) bedømmes med 3 dersom dekk tar borti fastmonterte komponenter på kjøretøyet på en slik måte at det påvirker sikker kjøring.
Mangelmerknad j) bedømmes med 3 dersom beskyttelse av corden er påvirket.
Mangelmerknad k) bedømmes med 1 dersom feilindikator indikerer feil, bedømmes med 2 dersom system for lufttrykk- overvåkning åpenbart er defekt.
l) Dekk har feil rotasjonsretning 1 m) Åpenbart for lavt lufttrykk 1




























































   37   38   39   40   41