Page 223 - KF2-2021
P. 223
Kjøretøyforskriften | Kap. 25
Systemet skal greie å identifisere sannsynlige områder hvor ev. feil finnes ved at feilkoder lagres i datamaskinens minne. Feilkodene skal kunne avleses gjennom et standardisert grensesnitt for feildiagnoseoverføring. Grensesnittet skal ISO-standardiseres som definert i direktivets anneks XI, appendix 1, nr. 6.5.3.
OBD-systemet skal kunne oppdage feil som medfører at utslippet overstiger/har oversteget grensene satt under:
Kategori/ klasse
(RV)(kg)
(CO) (g/km)
(HC) (g/km)
(NOx ) (g/km)
(PM)1 (g/km)
Kat.
Kl.
Bensin/ gass
Diesel
Bensin/ gass
Diesel
Bensin/ gass
Diesel
Diesel
M2 - alle
N1 3 4 I RV ≤ 1.305
III 1.760 < RV
3,20 3,20 0,40
3,20 3,20 0,40
7,30 4,80 0,60
0,40 0,60
0,40 0,60
0,60 0,80
1,20 0,18
1,20 0,18
1,90 0,28
II
1.305 < RV ≤ 1.760
5,80
4,00
0,50
0,50
0,70
1,60
0,23
1 For dieselmotorer.
2 Unntatt biler med største totalvekt over 2.500 kg.
3 Bilene i kategori M, som er spesifisert unntatt i fotnote 2, omfattes i stedet av disse bestemmelsene.
4 Kommisjonen skal i henhold til artikkel 3 innen 31. desember 1999 legge frem for Parlamentet og Rådet forslag til terskelverdigrenser for OBD fra 2005/6 for person- og varebiler.
For at dette skal anses for å være oppfylt må OBD minst overvåke følgende:
Bensin-/gassmotor:
- Reduksjon av katalysatorvirkningsgraden, men bare mht. utslipp av HC.
- Tilstedeværelse av feiltenninger.
- Forringelse av oksygensensoren (lambda(λ)-sonden i eksosstrømmen).
- Andre kontrollsystemer, dersom feil oppstår, som kan tenkes å resultere i at utslippet
overstiger grensene i tabellen.
- Den elektroniske kretsen for fordampningskontrollen fra tank- og drivstoffsystem må
minst omfattes av en kretskontinuitetskontroll.
Dieselmotor:
- Dersom bilen har katalysator, skal dens effektivitet overvåkes.
- Dersom bilen har partikkelfelle, skal dens funksjonalitet og integritet overvåkes.
- Den elektroniske kretsen som styrer dieselinnsprøytningen herunder mengde og
tidspunkt, skal undergå kretskontinuitetskontroll og kontroll på om kretsen virker.
- Andre kontrollsystemer, som kan tenkes å resultere i at utslippet overstiger grensene i tabellen, dersom feil oppstår, som f.eks. komponenter som overvåker inntaksluftstrøm
(og temperaturer) og ladetrykk (og tilhørende sensorer), skal overvåkes.
223