Page 222 - KF2-2021
P. 222

 Kjøretøyforskriften | Kap. 25
Prøven skal representere en aldringsprøve på 80.000 km. Hensikten med prøven er å komme frem til en forringelsesfaktor for hver av de tre grenseverdiene i type I-prøven. Forringelsesfaktoren er forholdet mellom utslippet ved 80.000 km og nybilutslippet. Prøven kan foretas på prøvebane, på vei eller på chassisdynamometer etter en kjøresyklus som angitt i direktivet. Fabrikanten kan alternativt velge faste forringelsesfaktorer angitt i direktivet.
Forringelsesfaktorene anvendes ved at de målte utslippene under type I-prøven multipliseres med tilhørende forringelsesfaktorer før de sammenlignes med angitte grenseverdier.»
4.6. Type VI-prøve (simulering av gjennomsnittlige utslipp fra avgassrør etter kaldstart ved lav omgivelsestemperatur, -7 °C). Gjelder bare bil med motor med elektrisk tenning (bensinmotor).
Bilene kjøres på bensin i bysyklusdelen av type I-prøvesyklusen ved -7 °C med krav til CO og HC for M1 og N1 .
Grenseverdier og ikrafttredelser for gjennomføring av lavtemperaturprøve (-7 ° C) under typegodkjenning (direktiv 2001/100/EF):
 Kat.
  Kl.
  Ref. vekt,3 kg
  CO, g/km
  HC, g/km
  Ikrafttr. typegodkj.
  M1 1 -
N1 I
N1 2 II
alle1 15 1.8
RV ≤ 1305 15 1.8
1305 < RV ≤ 1760 24 2.7
1. januar 2002
1. januar 2002
1. januar 2003
1. januar 2003
   III 1760 < RV 30 3.2
 222
1Unntatt:
- biler konstruert for flere enn seks personer inkludert føreren,
- biler med største totalvekt over 2.500 kg.
2 Bilene i kategori M, som er spesifisert unntatt i fotnote 1, omfattes i stedet av disse grenseverdiene og ikrafttredelsene.
3 Referansevekt = egenvekt + 100 kg.
Biler med motor med elektrisk tenning som bare kan gå på gass (LPG/naturgass), eventuelt at bilen også har en bensintank på 15 liter eller mindre og hvor drift på bensin kun er beregnet på nødsituasjoner eller start av motor, behøver ikke gjennomføre lavtemperaturtesten.
4.7. OBD. Direktivet inneholder krav om at visse biler skal være utstyrt med egendiagnosesystem, «On Board Diagnostics» (OBD) for overvåkning av utstyr for utslippskontroll og utstyr som kan påvirke utslipp. Dersom det monteres på biler som ikke omfattes av kravet om at de skal ha dette installert, må disse likevel følge de tekniske kravene til OBD.




































































   220   221   222   223   224