Page 122 - KF2-2021
P. 122

 122
Kjøretøyforskriften | Kap. 8
3. For slike trial- og enduromotorsykler gjelder de vanlige tekniske krav i denne forskrift. Dog gjelder følgende:
3.1 Grensen for maksimalt støynivå er 87 dB (A) for trialmotorsykkel ved en gjennomsnittlig stempehastighet på 6,5 m/s og 94 dB (A) for enduromotorsykkel ved en gjennomsnittlig stempelhastighet på 11 m/s målt ved standstøymåling etter ECE-reg.nr. 51.
Turtallet som skal benyttes under støymåling, bestemmes etter følgende formel: N = (30.000 X CM) / L
der N = turtall i omdr/s
CM = gjennomsnittlig stempelhastighet i m/s (6,5m/s for trial- og 11 m/s for enduromotorsykkel)
L = slaglengde i mm.
3.2 Både trial- og enduromotorsykkel tillates brukt uten speil.
3.3 Både trial- og enduromotorsykkel tillates brukt uten tenningslås, hjullås, styrelås eller annen fast montert låseinnretning med likeverdig sikkerhet.
3.4 Skjerming av hjul skal være i overensstemmelse med reglement utstedt av motorsportforbund.
3.5 Dokumentasjon for støynivå og bremsevirkning kreves ikke framlagt ved godkjenning.
• Endret ved forskrift 22 des 2006 nr. 1606 (i kraft 1 mars 2007, tidligere § 8-5), 18 juni 2021 nr.
2127.
§ 8-7. Spesielle bestemmelser for ambulansebil
1. Generelt
Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for ambulansebil som skal godkjennes etter 1. oktober 2006 og gjelder i tillegg til bestemmelsene ellers i denne forskrift.
2. Definisjoner
2.1 Ambulansebil: Motorvogn gruppe M som er spesielt utstyrt for transport av syke eller
tilskadekomne personer.
2.2 NS-EN-1789: Betegnelse på vedtatt norsk og europeisk ambulansestandard, 1. utgave mars 2000 som endret ved NS-EN-1789:1999/A1, 1. utgave mars 2003. Også senere utgaver av samme standard kan legges til grunn.














































































   120   121   122   123   124