Page 121 - KF2-2021
P. 121
Kjøretøyforskriften | Kap. 8
2. For slike rally-biler gjelder de vanlige tekniske krav i denne forskrift. Dog gjelder følgende:
2.1. Grensen for maksimal støy er 100 dB(A) ved standstøymåling etter ECE-reg.nr. 51.
2.2. Bestemmelsene om avgass i kap. 25 gjelder ikke.
2.3. Låsepinner for bilpanser tillates brukt når de er tilfredsstillende beskyttet ved gummimateriale e.l. eller det er montert passende avvisere ved låsepinnene.
2.4. Piggdekk tillates brukt med følgende begrensninger: a) Pigglengde maksimalt 20 mm.
b)Piggvekt maksimalt 4 gram.
c) Pigg med sylindrisk kjerne, vinkelrett kuttet, ikke rør, med minste diameter 2,5 mm.
d) Piggflensens diameter maksimalt 9 mm. Piggkroppen skal være homogen (symmetrisk).
e) Antall pigger maksimalt 20 pr. lengdedesimeter.
f) Piggmetode: Innskutt utenfra.
g) Kan benyttes kun under konkurranse på vinterføre.
h)Andre begrensede mål i henhold til skisse som er tatt inn i reglement gitt av Norges Bilsportforbund i Bilsportboken 1996.
2.5. Dokumentasjon for bremser, støy, avgass og festepunkter for bilbelter, kreves ikke fremlagt. Bilbelte som skal være E-merket eller FIA-godkjent, kan ha flere enn 3 festepunkter.
3. Utover det som er fastsatt under pkt. 2.1. – 2.5. gjør Statens vegvesen på grunnlag av tekniske og sikkerhetsmessige krav i reglement gitt av motorsportforbund, unntak fra kravene i disse forskrifter. Statens vegvesen kan også i samråd med forbundet gjøre unntak for andre forhold når tilpasninger er hensiktsmessig for konstruksjon, utførelse og bruksområde og det blir funnet forsvarlig.
• Endret ved forskrifter 22 des 2006 nr. 1606 (i kraft 1 mars 2007, tidligere § 8-4), 19 des 2019 nr. 2054 (i kraft 1 jan 2020), 18 juni 2021 nr. 2127.
§ 8-6. Lisensiert trial- og enduromotorsykler
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for trial- og enduromotorsykler som er (skal) registrert (registreres) 1. gang i Norge 1. januar 1997 eller senere og som brukes til konkurranse- og organisert treningskjøring i henhold til reglementet og godkjenning av Norges Motorsykkelforbund. Bestemmelsene omfatter også kjøring til og fra slike arrangementer.
2. Trial- og enduromotorsykler defineres i denne sammenheng som motorsykler som er i overensstemmelse med motorsportforbunds reglement for slike motorsykler, er fritatt for engangsavgift/tilleggsavgift og som utelukkende brukes til henholdsvis trial- og endurokonkurransekjøring og/eller trening, samt til kjøring til og fra slike arrangementer.
121