Page 49 - BF2-2021
P. 49
Bilforskriften vedlegg 1
men kun for de kravområdene som er dekket av det andre landets godkjenning.
Ombygging og påbygging som gjøres senere må vurderes i henhold til de norske kravene for enkeltgodkjenning.
Ombygging og påbygging av EU-typegodkjente kjøretøy (både komplette og delvis ferdigbygde) må vurderes i henhold til de norske kravene for enkeltgodkjenning.
1 og 1A: Støy
Gjelder for alle M og N.
Gjelder for separat teknisk enhet (STU) eller komponent.
70/157/EØF 2007/34/EF 30.06.2027*
(EU) nr. 540/2014 (EU) nr. 540/2014 01.07.2027*
Overordnet forordning (hjemler krav)
Teknisk rettsakt (krav)
Obligatorisk nye kjøretøy
Brukes til og med
(EU) nr. 540/2014
(EU) nr. 540/2014 som endret ved (EU) 2017/1576 (AVAS)
01.07.2021**
(EU) nr. 540/2014
(EU) nr. 540/2014 som endret ved (EU) 2019/839 (AVAS)
01.09.2023**
* Nye grenseverdier innføres i faser og skjerpes i to trinn, avhengig av kjøretøykategori. Kjøretøykategorier, grenseverdier og datoer for ikrafttreden fremgår av vedlegg III til forordning (EU) nr. 540/2014.
Fase en (den nye målemetoden) gjelder fra 1. juli 2016 for nye typer kjøretøy.
Fase to (første skjerping) gjelder fra 1. juli 2020 for nye typer kjøretøy og fra 1. juli 2022 for enkeltgodkjenning.
Fase tre (andre skjerping) gjelder fra 1. juli 2024 for nye typer kjøretøy og fra 1. juli 2026 for enkeltgodkjenning.
** AVAS: akustiske varslingssystemer til biler med elektrisk framdriftsmotor. Det vil si batterielektriske, brenselcelle og hybridbiler. AVAS er et sikkerhetssystem som skal informere omgivelsene om stillegående kjøretøyers tilstedeværelse og bevegelse, altså hvorvidt et kjøretøy nærmer seg eller er på vei bort.
I tabellen ovenfor er det to revisjoner av forordning (EU) nr. 540/2014 som gjelder AVAS. AVAS skal være montert i alle elektriske og hybridbiler som enkeltgodkjennes fra 1. juli 2021. En oppgradert utgave av AVAS skal være montert fra 1. september 2023.
For de øvrige bilene er det tilstrekkelig at forordning (EU) nr. 540/2014 i grunnversjonen dokumenteres.
49