Page 48 - BF2-2021
P. 48

48
Bilforskriften vedlegg 1
Vedlegg 1 – Tekniske krav ved enkelt- godkjenning
• Tilføyd ved forskrift 30 sep 2022 nr. 1773 (i kraft 1 okt 2022).
Innledning
Vedlegg 1 viser datoene for ikrafttredelse av kravene ved godkjenning av kjøretøy i Norge, jf. § 1-4 og § 4-4 første ledd. Godkjenningskravene fra EU og FN må være vedtatt som endring til denne forskriften, det vil si dette vedlegget, før de er gyldige i Norge.
For kjøretøy som er registrert før 15. september 2012 finnes de tekniske kravene i kjøretøyforskriften eller forskrift om krav til kjøretøy.
Noen viktige begrep som brukes i forskriften, og spesielt i dette vedlegget:
Begrepet rettsakt benyttes som fellesbetegnelse for EU-direktiv, EU-forordning og FN- regulativ.
EU-direktiv og EU-forordning (evt. bare direktiv og forordning) er betegnelsen på de rettsaktene som er fastsatt av EU.
FN-regulativ er betegnelsen på de rettsaktene som er fastsatt av FNs økonomiske kommisjon i Europa. Disse har tidligere blitt omtalt som ECE-regulativ eller ECE-krav. I tabellen benyttes forkortelsen «FN-reg.».
Kolonnene skal leses på følgende måte:
Overordnet forordning: forordningen som hjemler de tekniske rettsaktene
Teknisk rettsakt: forordningen eller FN-regulativet som inneholder de tekniske kravene Obligatorisk nye kjøretøy: dato når rettsakten er obligatorisk ved enkeltgodkjenninger som gjøres i Norge (jf. § 4-4 og artikkel 45 til forordning (EU) 2018/858)
Brukes til og med: Siste dato for når rettsakten kan benyttes ved enkeltgodkjenning i Norge.
Dato for «obligatorisk nye kjøretøy» betyr at det er den oppgitte rettsakten, i den endringsserien som står oppgitt, som skal være tilfredsstilt ved enkeltgodkjenning i Norge. Kravet gjelder uansett om norske fabrikanter (påbyggere) bygger og tester selv, kjøper inn komponenter/systemer med testrapporter eller når de benytter komponenter/systemer som har typegodkjenning. Utenlandske fabrikanter (påbyggere) kan oppleve at Norge stiller annet krav enn i deres hjemland (både strengere og lempeligere). Det er likevel det norske kravet som gjelder ved norsk enkeltgodkjenning.
Dersom kjøretøyet er nasjonalt godkjent i et annet EØS-land eller Sveits og det legges frem en godkjenningsattest fra det aktuelle landets myndighet som viser dette, kan § 4-4 femte ledd benyttes.
Dersom et delvis oppbygd kjøretøy har nasjonal småserietypegodkjenning fra et annet EØS-land eller Sveits og det legges frem en typegodkjenningsattest fra det aktuelle landets myndighet eller et samsvarssertifikat (COC) som viser dette, kan § 4-4 femte ledd benyttes,

















































































   46   47   48   49   50