Page 12 - MF1-2021
P. 12

12
Forskrift om godkjenning av moped og motorsykkel
§ 7. Nasjonal typegodkjenning av småserier
(1) Statens vegvesen er myndighet for nasjonal småserietypegodkjenning.
(2) Kjøretøy i gruppe L produsert i små serier kan framstilles for nasjonal typegodkjenning, jf. forordning (EU) nr. 168/2013 artikkel 42. Høyeste antall kjøretøy av en type som kan godkjennes i Norge settes til det maksimale som følger av vedlegg III til forordningen. Godkjenningsformen kan også benyttes for etappevis typegodkjenning.
• Endret ved forskrift 19 des 2019 nr. 2054 (i kraft 1 jan 2020).
§ 8. Restkjøretøy
Når nye bestemmelser trer i kraft kan Statens vegvesen etter søknad ved behov og dersom det ikke i vesentlig grad er til ulempe for trafikksikkerhet og/eller miljø, gi tillatelse til at restkjøretøy registreres i Norge innenfor de grenser som følger av forordning (EU) nr. 168/2013 artikkel 44.
• Endret ved forskrift 19 des 2019 nr. 2054 (i kraft 1 jan 2020).
§ 9. Enkeltgodkjenning av nytt kjøretøy i gruppe L
(1) Statens vegvesen er myndighet for enkeltgodkjenning.
(2) Nytt kjøretøy i gruppe L kan framstilles for enkeltgodkjenning.
(3) Kjøretøy i gruppe L skal oppfylle kravene i kjøretøyforskriften. Alternativt kan ett eller flere av kravene i rettsaktene som angitt i § 3 være oppfylt. EU-typegodkjente systemer, komponenter og tekniske enheter skal aksepteres i forbindelse med enkeltgodkjenning av komplett kjøretøy.
(4) Fabrikantens forpliktelser i forbindelse med EU-typegodkjenning gjelder så langt det passer ved enkeltgodkjenning. Tilsvarende ansvar har også eier/importør av kjøretøy i gruppe L som framstilles for godkjenning. Den som framstiller kjøretøy i gruppe L for godkjenning har ansvar for at framlagte opplysninger er korrekt.
(5) Kjøretøy i gruppe L som er godkjent i annet EØS-land etter dette landets nasjonale regelverk og som importeres uendret til Norge, skal ikke underlegges ny kontroll eller krav om ny dokumentasjon av forhold som tidligere er dokumentert og godkjent. Dersom det ikke tidligere er framlagt dokumentasjon på oppfyllelse av krav på områder der det norske regelverket stiller tekniske krav eller der de norske krav avviker fra godkjenningslandets, kan oppfyllelse av disse kravene kreves dokumentert. Kjøretøy i gruppe L som er godkjent i annet EØS-land kan likevel bare nektes godkjent dersom forskjellen mellom de krav som ble stilt i godkjenningslandet og norske krav er av en slik art at kjøretøy i gruppe L utgjør en stor fare for trafikksikkerhet og/eller miljø.
(6) For arvegods, bevaringsverdig kjøretøy i gruppe L og kjøretøy i gruppe L med kjennemerke med gule tegn på blå reflekterende bunn gjelder § 10 sjette ledd tilsvarende.
(7) Kjøretøy i gruppe L som er dokumentert bestilt hos fabrikant eller produsert før ikrafttredelsesdatoen for et nytt krav, men som ikke tilfredsstiller dette, kan enkeltgodkjennes også etter denne dato når kjøretøyet tilfredsstiller de krav som ble stilt før denne dato. Kjøretøyet må registreres innen ett år etter kravets ikrafttredelsesdato.
(8) Statens vegvesen kan etter skriftlig søknad i enkelttilfeller gjøre unntak fra de tekniske kravene og administrative bestemmelsene. I søknaden skal det godtgjøres at unntaket så langt praktisk mulig

















































































   10   11   12   13   14