Page 114 - Lys2021
P. 114
6.25.5. 6.25.6. 6.25.7. 6.25.7.1. 6.25.7.1.1. 6.25.7.2. 6.25.7.3. 6.25.7.4. 6.25.7.5. ECE 48 Geometrisk synlighet Som spesifisert i nr. 6.5.5. Innstilling Som spesifisert i nr. 6.5.6. Elektriske forbindelser Samsvar med disse kravene skal demonstreres av søkeren ved simulering eller andre måter for verifisering, akseptert av Teknisk Service ansvarlig for typegod- kjenning. Alle lyktene i faresignal for kollisjon bakfra, skal blinke i fase med en frekvens på 4,0 +/- 1,0 Hz. Imidlertid, dersom noen av lyktene i faresignal for kollisjon bakfra på kjøretøyet bruker glødetrådlyskilder, skal frekvensen være 4.0 + 0.0/ - 1,0 Hz. Lyktene i faresignal for kollisjon bakfra skal funksjonere uavhengig av andre lyk- ter. Faresignal for kollisjon bakfra skal aktiveres og deaktiveres automatisk. Faresignalet for kollisjon bakfra skal ikke bli aktivert dersom lyktene for ret- ningslys, nødsignallys eller nødstopplys er aktivert. Faresignal for kollisjon bakfra kan bare bli aktivert under følgende betingelser: Vr > 30 km/t TTC ≤ 1,4 Vr ≤ 30 km/t TTC ≤ 1,4/30 x Vr ”Vr (relativ hastighet)”: er forskjellen i hastighet mellom et kjøretøy med faresig- nal for kollisjon bakfra og det bakenfor kjørende kjøretøy i samme kjørefelt. ”TTC (tid før kollisjon)”: er den anslåtte tiden det tar før et kjøretøy med fa- resignal for kollisjon bakfra blir påkjørt av det etterfølgende kjøretøyet under antagelse av at den relative hastigheten forblir konstant fra tidsanslaget ble gjort. Den tiden faresignal for kollisjon bakfra er aktivert, skal ikke være mer enn 3 sekunder. Kontrollinnretning Valgfritt. Vr Aktivering 114 6.25.7.6. 6.25.8.