Page 63 - Kontrollorhandboka
P. 63
Hvor ofte skal kjøretøyet til kontroll?
Rettledning for periodisk kontroll og godkjenning 1. Forklaring til bedømming av eventuelle mangelmerknader
1: Feil/mangel som skal rettes, men uten at utført retting behøver å kontrolleres
2: Feil/mangel som skal rettes, og hvor utført retting skal kontrolleres av godkjent kontrollorgan før kjøretøyet kan
godkjennes for inneværende kontrollperiode (etterkontroll)
3: Feil/mangel som tilsier kjøretøyet er trafikkfarlig og har kjøreforbud, og hvor utført retting skal kontrolleres av
godkjent kontrollorgan før kjøretøyet kan godkjennes for inneværende kontrollperiode (etterkontroll)
4: På kontrolltidspunktet var det ikke mulig å måle på grunn av klimatiske forhold.
2. Innsending av kontrollseddel
Det utførende kontrollorgan sørger for at resultatet av kontrollen overføres til Statens vegvesen umiddelbart etter utført kontroll og mens kjøretøyet fortsatt er hos kontrollorganet.
3. Tidsfrist
Eier som av spesielle grunner ikke kan framstille kjøretøyet for kontroll, eller utbedre påpekte mangler innen fastsatt frist, kan søke vegkontoret om endret frist. Vi gjør oppmerksom på at utsettelse kun gis ved dokumentert sykdom o.l.
4. Vilkår for godkjenning
Kjøretøyet blir normalt godkjent når det ikke har feil eller mangler med bedømming 2 eller 3. Det forutsettes at eier sørger for at eventuelle mangler av kategori 1 rettes snarest. Kjøretøy som oppfyller vilkårene vil bli formelt godkjent umiddelbart etter utløpet av kontrollmåneden. Det blir ikke gitt særskilt melding om dette. Dersom kjøretøyet ved fristens utløp fortsatt har mangler med bedømming 2 eller 3, får kjøretøyets eier tilsendt varsel om bruksforbud.
5. Overprøving og klage
En kjøretøyeier som er uenig i kontrollorganets registrering av feil/mangler kan kreve at Statens vegvesen foretar ny kontroll mot vederlag. Dersom den nye kontrollen fører til at kjøretøyet blir godkjent, skal kontrollorganet som gjorde den første kontrollen, refundere kjøretøyeieren det beløpet som ble betalt for den første kontrollen. Det er også en formell klagerett. Statens vegvesen er klageinstans for vedtak fattet av Statens vegvesen.
6. Stikkprøvekontroll.
Dersom det fremgår av kontrollseddelen at kontrollen på dette kjøretøyet er valgt ut til stikkprøvekontroll, vil
Statens vegvesen komme til kontrollorganet innen 30 minutter fra tidspunktet angitt i feltet for kontrolldato på kontrollseddelen. Kjøretøyet må ikke forlate kontrollorganet i denne perioden. Kontrollorganet og kjøretøyeier er pliktig til å medvirke til at kontrollen kan gjennomføres, jf. vegtrafikklovens § 19.
7. Frist for neste kontroll.
Frist for neste ordinære kontroll på kontrollseddelen er automatisk generert og tar utgangspunkt i på-registrerte kjøretøy som følger og har fulgt alle normale kontrollintervaller. Dersom kjøretøyet har vært avregistrert over lengre tid eller er begjært avregistrert grunnet manglende innrapportering av godkjent periodisk kontroll, må du kontakte Statens vegvesen for riktig kontrollfrist.
Forklaringene ovenfor bygger på forskrift om periodisk kjøretøykontroll. Kontrollorganet og Statens vegvesen kan gi ytterligere veiledning.
INTERVALLER FOR-EU KONTROLL
Type kjøretøy
Kontrollintervall
Personbil (M1) med maks tillatt totalvekt 7500 kg, og varebil (N1)
Personbil (M1) med tillatt totalvekt over 7500 kg
Tilhengere med tillatt totalvekt over 3500 kg Buss (M2 og M3)
Lastebil (N2 og N3)
Taxi
Ambulanse Bevaringsverdig kjøretøy
Bilen må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering, og deretter senest hvert andre år.
Kjøretøyet må ha godkjent EU-kontroll innen ett år etter dato for førstegangsregistrering, og deretter senest hvert år.
Bevaringsverdig kjøretøy som er 30 år
eller eldre, og som er kontrollert og godkjent i det året kjøretøyet fylte 30 år, skal kontolleres hvert femte år. Bevaringsverdig kjøretøy som er 50 år eller eldre, og som er kontrollert og godkjent i det året kjøretøyet fylte 50 år, blir fritatt for EU-kontroll.
Sist oppdatert: 28. august 2020
63