Page 43 - Kontrollorhandboka
P. 43
KONTROLLPUNKT
HENVISNING TIL FORSKRIFT
KONTROLLMETODE
HOVEDGRUNN FOR MANGELMERKNAD
BEDØMMING
6.1.6. Koplings- og slepeinnretninger (inkl tilhengerfeste)
BF Vedl.1, KO: 50 KF kap. 38
KTK kap. 35
Visuell kontroll med tanke på slitasje og riktig virkemåte, med særlig vekt på montert sikkerhetsutstyr og/eller bruk av måleutstyr.
Kontroller tilhengerfeste og tilhengerdrag for farlig korrosjon, benytt rustpikke/hammer ved tvil. Kontroller også for feilaktig reparasjon eller modifisering.
Kontroll av tilhengerfeste/svingskive, innfesting og funksjon.
Kontroll av slitasje:
Vær oppmerksom på forskjellige kontrollmetoder for ulike fabrikanter. Benytt toleranse måleutstyr for kontroll av bolt/ dragøye og svingskive/kingpin i henhold til fabrikantens anvisning.
Kontroller tilhengerdrag for deformasjoner/skader og innfesting i tilhengeren.
Slitasje i dragets lagring kontrolleres/vurderes. Funksjonskontroll av avtagbar krok er ikke en del av kontrollen.
Mangelmerknader bedømmes med 3 ved trafikkfarlige feil/ mangler på tilhenger. Det samme gjelder for trekkende kjøretøy dersom kjøretøyet fremstilles samtidig med tilhenger.
Mangelmerknad y) ilegges dersom koblingen åpenbart er for svak i forhold til totalvekt/tillatt tilhengervekt.
Visuell kontroll.
Mangelmerknad a) og b) bedømmes med 3 dersom innfestnings- bolter/punkter mangler eller sitter løst i et så stort omfang at det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko
Mangelmerknad c), d), e), h) og i) bedømmes med 3 dersom det er stor fare for at komponent løsner eller sprekker og utgjør en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko.
Mangelmerknad k), l) og m) tar for seg støvmansjett både foran og bak.
a) Tilhengerfeste skadet, defekt eller sprukket b) Tilhengerfeste er for sterkt korrodert
c) Tilhengerfeste er ikke tilstrekkelig festet
d) Tilhengerdrag skadet, defekt eller sprukket e) Tilhengerdrag er for sterkt korrodert
f) Tilhengerdrag er ikke tilstrekkelig festet g) Svingskive skadet, defekt, eller sprukket h) Svingskive er for sterkt korrodert
i) Svingskive er ikke tilstrekkelig festet
j) Kingpin skadet, defekt, eller sprukket k) Kingpin er for sterkt korrodert
l) Kingpin er ikke tilstrekkelig festet
m) For stor slitasje på kingpin
n) For stor slitasje på svingskive
o) For stor slitasje på bolt
p) For stor slitasje på dragøye
q) Komponent skadet, defekt, sprukket eller for sterkt korrodert r) For stor slitasje på en komponent
s) Ikke tilstrekkelig festet
t) Sikkerhetsutstyr mangler eller virker ikke riktig u) Indikator virker ikke eller indikerer feil
v) Skjuler lykter
w) Hindrer lesbarhet av kjennemerke
x) Feilaktig reparasjon eller modifisering
y) Kobling for svak
a) Innfesting/bolter mangler
b) Innfesting/bolter sitter løst
c) For stor slitasje på drivakselens lagre
d) For stor slitasje på drivaksel-/universalledd
e) For stor slitasje eller svekkelse på leddkopling f) Aksel skadet
g) Aksel deformert
h) Lagerhus er alvorlig skadet
i) Lagerhus er ikke tilstrekkelig festet
j) Ulovlig endring av drivverk
k) Støvmansjett er alvorlig svekket
l) Støvmansjett mangler
m) Støvmansjett defekt
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2
2
1
2
2 (3) 2
2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2 (3) 2
2
2 (3) 2 (3) 2
1
2
2
6.1.7. Drivverk
KF § 23-1 KTK § 20-1
6. UNDERSTELL OG UNDERSTELLSUTSTYR
43