Page 58 - KF2-2021
P. 58

 58
Kjøretøyforskriften | Kap. 3
a) produsent
b) vesentlige forskjeller i konstruksjon og utforming:
- understell/bunnplate (åpenbare og grunnleggende forskjeller)
- motor (forbrenningsmotor/elektrisk/hybrid).
3. Vegdirektoratet skal hvert år sende en liste over slike typegodkjenninger til EFTAs overvåkningsorgan.
4. Vegdirektoratet skal sende kopi av godkjenningsdokumentet med vedlegg til godkjenningsmyndigheter i de andre EØS-land som produsenten ber om, med opplysning om hva slags unntak som er gitt.
5. Vegdirektoratet kan bestemme at prinsippet for typegodkjenning (art. 3, 4, 5, 6, 10 og 11 i direktiv 70/156/EØF, som senest endret ved direktiv 2007/37/EF), også skal gjelde for typegodkjenninger etter denne paragraf. Ellers gjelder fremgangsmåten ved nasjonal typegodkjenning.
6. Vegdirektoratet skal innen 3 måneder etter å ha mottatt typegodkjenning for liten serie, utstedt i annen EØS-stat, bestemme om godkjenningen godtas og hvor mange som tillates registrert i Norge.
• Endret ved forskrifter 18 jan 2005 nr. 32, 30 juni 2006 nr. 867, 2 nov 2006 nr. 1204, 27 feb 2008 nr. 212.
§ 3-9. Restkjøretøyer
1. Vegdirektoratet kan, innenfor det begrensede antall fastsatt i vedlegg XII del B og for et begrenset tidsrom på 12 måneder for ferdigoppbygde kjøretøyer og 18 måneder for etappevis ferdigoppbygde kjøretøyer, regnet fra den dato typegodkjenningen ble ugyldig, registrere nye kjøretøyer av en kjøretøytype hvis typegodkjenningen ikke lenger er gyldig i henhold til § 3-4 nr. 5.
Denne bestemmelsen får anvendelse bare på kjøretøyer
- som befant seg i EØS-området, og
- som var ledsaget av et gyldig samsvarssertifikat utstedet mens typegodkjenningen for det aktuelle kjøretøyet fremdeles var gyldig, men som ikke var registrert før denne typegodkjenningen ble ugyldig.
2. For at nr. 1 skal kunne anvendes på en eller flere kjøretøytyper i en bestemt gruppe, skal produsenten sende søknad om dette til Vegdirektoratet for kjøretøy som ønskes registrert i Norge.
Søknaden skal angi hvilke tekniske og/eller økonomiske begrunnelser den er basert på.

















































































   56   57   58   59   60