Page 475 - KF2-2021
P. 475
Kjøretøyforskriften | Kap. 48
Kap. 48. Kollisjonsegenskaper for bil
§ 48-1.Krav til styreinnretningens egenskaper ved kollisjon forfra (direktiv 74/297/ EØF)
1. Styreinnretning samt det utstyr som eventuelt er anbrakt på styreinnretningen, slik som overføringer og betjeningshåndtak for rattgir, hornknapp, rattlås mv., skal være slik utført og plassert at det ikke voldes unødig skade på fører ved kollisjon e.l.
2. Ved godkjenning av personbil som ikke er frembygd, skal det fremlegges dokumentasjon/ bevitnelse/garanti fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium om at bilen tilfredsstiller kravene i direktiv 74/297/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 91/662/EØF. Bil som tilfredsstiller direktiv 96/79/EF anses å tilfredsstille vedlegg I punkt 5 i nevnte direktiv. Alternativt kan tilsvarende fremlegges for ECE-reg.nr. 12. Dokumentasjon/bevitnelse/garanti som nevnt kreves ikke hvis bil er e-merket i henhold til nevnte direktiv eller E-merket i henhold til nevnte regulativ.
3. Med frembygd bil menes bil som har rattnavnet plassert innenfor den forreste fjerdedel av bilens totale lengde.
§ 48-2.Krav til egenskaper ved kollisjon fra siden (direktiv 96/27/EF)
1. Ikrafttredelse
Bestemmelsen i denne paragraf trer i kraft 1. oktober 1998 for typegodkjenning av ny type bil, så sant biltypen før denne datoen ikke er typegodkjent i henhold til to av følgende tre direktiver: direktiv 70/387/EØF (dørlåser og -hengsler), direktiv 74/483/EØF (utvendig utforming) og direktiv 76/115/EØF (festepunkter for bilbelter). Bestemmelsene i denne paragraf trer i kraft 1. oktober 2003 for nye registreringer.
2. For M1- og N1-biler skal det ved typegodkjenning - og for nye, ikke typegodkjente biler ved første gangs registering - fremlegges dokumentasjon/bevitnelse//garanti fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at direktiv 96/27/EF er tilfredsstilt.
§ 48-3.Krav til egenskaper ved kollisjon forfra (direktiv 96/79/EF, direktiv 1999/98/ EF)
1. Ikrafttredelse
Bestemmelsene i nr. 2 trer i kraft 1. oktober 1998 for typegodkjenning av ny type bil, så sant biltypen før denne datoen ikke er typegodkjent i henhold til direktiv 74/297/EØF. Bestemmelsene i nr. 2 trer i kraft 1. oktober 2003 for nye registreringer. Bestemmelsene i nr. 3 trer i kraft 1. april 2001.
2. For M1-biler med tillatt totalvekt ikke over 2500 kg, unntatt etappevis oppbygde kjøretøy produsert i små serier, skal det ved typegodkjenning - og for nye, ikke typegodkjente biler ved første gangs registrering - fremlegges dokumentasjon/bevitnelse/garanti fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at direktiv 96/79/EF, eventuelt som endret ved direktiv 1999/98/EF, er tilfredsstilt.
3. For M1-biler med tillatt totalvekt ikke over 2500 kg, unntatt etappevis oppbygde kjøretøy produsert i små serier, skal det ved typegodkjenning fremlegges dokumentasjon/bevitnelse/
475