Page 415 - KF2-2021
P. 415

Kjøretøyforskriften | Kap. 33
Merknader til kap. 33
RETNINGSLINJER FOR TILLEMPNING AV BESTEMMELSENE OM UNDERKJØRINGSHINDER
Ved bedømmelse av hvilke kjøretøy som av konstruksjons- eller bruksmessige årsaker kan gis fritak fra kravet til underkjøringshinder, må utgangspunktet for bedømmelsen være at alle kjøretøy av angjeldende kjøretøygrupper som kan ha underkjøringshinder, skal ha dette.
Fritak skal ikke uten videre gis dersom de fastsatte mål ikke kan overholdes. For å lette montering av underkjøringshinder også på kjøretøy der de fastsatte mål av nevnte årsaker ikke kan overholdes, kan det derfor gis tillatelse til avvik fra visse mål. På kjøretøy der det, etter utnyttelse av de tillatte avvik fra de fastsatte målene i bestemmelsene, fremdeles ikke er mulig å montere underkjøringshinder uten at dette skaper alt for stor ulempe, kan det gis fritak fra kravet om underkjøringshinder. De mål som tillates å avvike er følgende:
a) Avstanden fra vegbanen til underkant av underkjøringshinderet i § 33-2 nr. 1.2 på 550 mm for ubelastet kjøretøy uten løftbar boggiaksel, tillates øket til 650 mm.
b) Avstanden fra kjøretøyets bakre begrensning til underkjøringshinderet i § 33-2 nr. 1.3 på 400 mm, både før og etter at kjøretøyet er blitt utsatt for de krefter som er angitt i § 33-2 nr. 2, tillates øket til 600 mm.
På biler, hvor påbyggets største overheng befinner seg høyt over bakken (f.eks. på betongtrommelbiler), tillates det at kjøretøyets bakre begrensning i ovenfornevnte sammenheng regnes etter de deler som har en høyde over vegbanen på 150 cm eller mindre. For begge tillatte avvik fra de i bestemmelsene fastsatte mål, gjelder at disse ikke får være større enn hva som er nødvendig.
Visse anordninger på kjøretøy forhindrer montering av komplette underkjøringshinder, men opptar samtidig bare en del av plassen ved kjøretøyets bakre ende. Kjøretøyer med slike anordninger, skal kreves påmontert begrenset underkjøringshinder, dersom dette av konstruksjons- eller bruksmessige årsaker er mulig. Underkjøringshinder på slike kjøretøy får således være smalere enn hva som kreves i § 33 -2 nr. 1.4 - 1.8, men skal oppfylle øvrige krav i bestemmelsene.
Trekkbjelke for tilhengerfeste kan godkjennes som del av underkjøringshinder dersom dens bakkant ikke befinner seg mer enn 600 mm fra kjøretøyets bakre begrensning og dens høyde over vegbanen ikke er mer enn 650 mm.
Lasteredskap, vekselflak, container o.l. som monteres ved hjelp av hurtigkoblingsutstyr, vil i forbindelse med montering av underkjøringshinder bli å anse som kjøretøyets bakre begrensning (jfr. § 33 -2 nr. 1.3).
I tilfelle eieren av et kjøretøy ønsker å montere et leddet underkjøringshinder, istedet for et normalt underkjøringshinder, kan dette tillates dersom underkjøringshinderet er leddet slik at det bare kan svinges opp bakover. Slikt underkjøringshinder kan enten være manuelt svingbart eller automatisk svingbart fra motorvognens førerplass.
415
 





















































































   413   414   415   416   417